Direktlänk till inlägg 16 oktober 2014

Tävlingsdebut!!

Av Eva Glimmerdahl - 16 oktober 2014 20:04

Ja, då var tävlingsdebuten gjord!  

Efter ett par års frånvaro från tävlingsplanen och med tanke på att Zlatan aldrig ens tränat tävlingslydnad tidigare är jag galet nöjd över det faktum att vi, efter att haft honom knappt 2 månader, tog ett 1:a pris på 180,5 poäng och 2:a plats!       
Med andra ord numera uppflyttad till klass 2!


Jag är sjukt nöjd med hur vi lyckades hålla ihop trots att vår klass blev 2 timmar försenad (!) och det hällregnade i princip hela dagen!

Och ska oxå förtydliga att jag påstår inte på något sätt att Zlatan är outbildad eller otränad vid hemkomst till mig, absolut inte!
Han är ju trots allt polishund e t c MEN det ändrar inte det faktum att han inte tränat lydnadsmomenten som ingår i tävlingslydnad tidigare!
Men han älskar att jobba, ställer glatt upp på allt jag vill prova och vill verkligen vara en till lags!  

VIll oxå förtydliga ang. mitt förra inlägg att det är mycket möjligt att jag kan tävla bruks e t c MEN av det som intresserar MIG att tävla i, d v s lydnad och Mondioring så kan vi bara tävla lydnad då han är kastrerad!  

Ska jag nå årets mål bör jag ha ett 1:a pris i lydnadsklass 2 innan årets slut och jag hoppas verkligen att vi fixar det men tro mig, får ingenting gratis och just nu, förutom att få till rutan och fjärrdirigering snyggt så är apporteringen vår akilleshäl...   

För 8 veckor sedan hade jag en flismaskin bredvid mig och nu har vi kommit så långt att han kan hålla apporten stilla, sittandes bredvid mig, men så fort jag testar att lägga ut den/ kasta den eller liknande kommer massa tugg och då Zlatan är en ganska stor kille kan han dessutom utan vidare plocka upp apporten i ena klossen och komma med den hängandes på sniskan...  

I och för sig, i början så fort han "hittade" ett föremål på planen, d v s en apport eller kanske en kon till rutan så kom polishunden fram och jag fick en liggmarkering som heter duga!!  
Men nu kommer han iaf in med grejerna 95% av tiden...  

Samtidigt vill jag inte stressa sönder oss...
Men men, jag har fortfarande en liten plan för apporteringen och vi rockar vidare mot nya mål men är faktiskt riktigt nöjd och stolt att jag fick in framförgåendet och kunde köra upp honom som min nya tjänstehund på ett par veckor och sen tog oss ut på tävling med ett bra resultat!  

Självklart har jag massor gratis vad gäller tjänstebiten, tidigare förare har gjort ett mycket bra jobb, men vi måste ju trots allt "teama ihop oss" han och jag oxå..  

Men han är en underbar hund och även om jag känt till honom större delen av hans liv så har jag ju inte känt honom "personligen" eller vad jag ska säga men kan villigt erkänna att jag föll pladask för denna goa hund!  

Har oxå haft en barnfri semestervecka med kärleken då vi tog bilen och packade in hundarna och stack till stugan ett par dagar, galet skönt att bara få ladda batterierna, mysa framför brasan och ha det gött!
 
     

Å ja, debutera i lydnaden också, tävlade ju på Valdemarsviks BK vilket är den närmsta BK:n från stugan..
Vår första egentliga planerade tävling, missade vi - för att jag tog fel på dag!!  
Olikt mig men vi hoppas att de få tävlingar jag hinner med under resten av året räcker till....  
Och skulle det inte göra det har vi iaf haft roligt på vägen!  

Nu ska jag och guldklimpen kramas vidare i soffan och ladda inför helgens bravader...
På återseende!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Glimmerdahl - 8 juli 2017 07:46

Livet svänger fort ibland och efter en tid så bestämde sig sambon och jag för att inte genomföra bröllopet utan istället gå skilda vägar.. Vi är dock fortfarande vänner och kommer fortsätta vara det👌, efter nästan 6 år tillsammans, samma ar...

Av Eva Glimmerdahl - 29 november 2016 23:08

Oj, har ju inte bloggat på månader! Detta har inte berott på att vi ligger på latsidan, nej nej, vi har hunnit med en hel del!    Det har varit turbulenta månader med vår lille dobbis, blockmongot rockar på och privat rusar det på i ett galet tempo, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 augusti 2016 22:09

  Som de flesta redan sett på Facebook har vi alltså blivit med valp och rasvalet denna gång har förvånat - och förfärat- många!     Briska´s Karat är en brun dobermann hane på 8 veckor som hämtades hem i måndags, vissa frågar om det var ett spon...

Av Eva Glimmerdahl - 7 juli 2016 22:14

Första helgen i Juli spenderades i Naestved i Danmark, på Danish Open som arrangeras av Mondioring Club Danmark av duktiga Jonas C och hans team - och vilket häftigt event de bjuder på!      Temat var "Ghost Town" och bjöd på en hel del klurigheter, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 juni 2016 20:53

    Bjuder på två bilder i denna blogg, den första är från dagens träning, fotograf Paula Seise, den sista är tagen med min mobilkamera i garaget på jobbet men demonstrerar tydligt det som summerar mitt kära blockmongo;den hysteriska men ändå t...

Ovido - Quiz & Flashcards