Direktlänk till inlägg 4 februari 2016

Full fart 2016!

Av Eva Glimmerdahl - 4 februari 2016 21:46

Ja, vi börjar året bra, idag har blockmongot klarat uppkörningen och är därmed nu officiellt min nya tjänstehund!    

Jag hoppas nu att vi får några friska år tillsammans iaf...
I övrigt så har vi satt lite planer och mål för 2016, för det första har jag bestämt mig för att tävla med Aya i Mondioring i Danmark i sommar!  
Egentligen är hon "ingen MR hund" men nu orkar jag inte vänta längre...   
Mitt enda mål med detta är helt enkelt att få komma ut på tävlingsbanan inom MR, resultatet är faktiskt inte lika viktigt (även om det självklart inte är helt oviktigt för en tävlingsdjävul som man är...) men nu är jag framförallt ute efter erfarenheten då Mondioring helt klart är den sport jag vill satsa på i framtiden!

Nu har jag säkert tagit mig vatten över huvudet här men det lär ju visa sig, pratade om detta med en vän och kollega som har en mallehane hon tränat kontinuerligt och han är nu ca 1.5-2 år och hon svarade mig med: "Nej, jag ska inte tävla i Danmark, jag hinner inte få honom tävlingsklar"....   Men i sann "Eva-anda" och tänket: go big or go home så tänker jag iaf göra ett försök..   Jag menar jag har ju iaf typ 5 månader på mig...  

Sen har jag oxå bestämt mig för att köpa valp i år, med inställningen att jag nu köper en valp JAG vill ha -

som tävlingskamrat!! Skulle hunden räcka till för tjänst oxå - kul!!
Men gör den inte det så kommer jag behålla hunden i vilket fall och köper i såna fall in en tjänstehund oxå...

Det är ingen panik med ny tjänstehund då blockmongot tagits i tjänst idag MEN hon fyller trots allt 7 år och ny tjänstehund odlar man liksom inte upp på en kvart....  
Har landat lite i sorgen efter fina Zlatan och det är galet vad jag kan sakna honom ibland  .. men var ju valpsugen redan innan han blev dålig och nu har jag rannsakat mig och verkligen funderat på vad JAG vill....

SÅ vad blir det för valp då?? Ja, den som lever får se.. Har anmält intresse på både malle och HH faktiskt...
Känner att jag haft lite otur med mina mallar på sistone och har ända sen jag fick ta bort Flex velat ha en ny HH så varför inte?!
Dock finns en specifik malletik jag gillar och hoppas att det ska avlas på under året så jag tänker iskallt låta "ödet bestämma"... Eller - vi får se vem som hinner först?!... 
Vi får se vad det blir - det enda jag är säker på är att denna gång vill jag ha en tik!

Och ska jag ha en HH vill jag ha en ljus...
JA, jag vet - en bra hund är en bra hund och då spelar utseendet ingen roll..
Men för många gånger har jag låtit mig övertalas av uppfödare att byta kön e t c men denna gång tänker jag stå fast vid mina önskemål - vem vet?! Kanske inte blir nån valp alls under året - men planen finns och sen får vi se vad som händer...  

Har självklart oxå planerat in nån enstaka lydnadstävling under året - för att få testa av tävlingssistuation innan Danmark samt ett MH, enkom för att det krävs för tävling annars hade jag nog inte engagerat mig med en 7-årig hund som är i tjänst liksom...  Men vi har helt klart lite att pyssla med närmsta halvåret...   
Men nu är det dags att krama kudden - imorgon checkar vi ut för helgen jag och fästmannen och bor på hotell  och umgås med lite härligt folk i Norrköping, TACK lillasyster Malin och mamma för hjälp med knattevakt under helgen    och avslutar med att jag önskar er alla en härlig fortsättning på året och vi hoppas att våren kommer snart..  

 
 
Ingen bild

Ellen

12 februari 2016 23:11

Hej!
Jag läser din blogg och har ett önskemål. Eftersom du är hundförare inom bevakning så skulle det vara intressant och läsa om hundträning plus råd. Det finns inte så många bloggar med intressanta träningstips.

Eva Glimmerdahl

31 maj 2016 15:30

Hej Ellen!
Tack för ditt inlägg, men precis som med all hundträning så är det svårt att ge råd i en blogg då alla hundar är olika och behöver olika saker! 😊

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Glimmerdahl - 8 juli 2017 07:46

Livet svänger fort ibland och efter en tid så bestämde sig sambon och jag för att inte genomföra bröllopet utan istället gå skilda vägar.. Vi är dock fortfarande vänner och kommer fortsätta vara det👌, efter nästan 6 år tillsammans, samma ar...

Av Eva Glimmerdahl - 29 november 2016 23:08

Oj, har ju inte bloggat på månader! Detta har inte berott på att vi ligger på latsidan, nej nej, vi har hunnit med en hel del!    Det har varit turbulenta månader med vår lille dobbis, blockmongot rockar på och privat rusar det på i ett galet tempo, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 augusti 2016 22:09

  Som de flesta redan sett på Facebook har vi alltså blivit med valp och rasvalet denna gång har förvånat - och förfärat- många!     Briska´s Karat är en brun dobermann hane på 8 veckor som hämtades hem i måndags, vissa frågar om det var ett spon...

Av Eva Glimmerdahl - 7 juli 2016 22:14

Första helgen i Juli spenderades i Naestved i Danmark, på Danish Open som arrangeras av Mondioring Club Danmark av duktiga Jonas C och hans team - och vilket häftigt event de bjuder på!      Temat var "Ghost Town" och bjöd på en hel del klurigheter, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 juni 2016 20:53

    Bjuder på två bilder i denna blogg, den första är från dagens träning, fotograf Paula Seise, den sista är tagen med min mobilkamera i garaget på jobbet men demonstrerar tydligt det som summerar mitt kära blockmongo;den hysteriska men ändå t...

Ovido - Quiz & Flashcards