Direktlänk till inlägg 30 oktober 2015

Välkommen i flocken!!

Av Eva Glimmerdahl - 30 oktober 2015 00:22

Säger vi till Sockrets Aya, a.k.a "blockmongot"...    

   
Aya är en galen tik på 6 år som fungerat mestadels som "familje/stallhund"..
Matte Sandra är en duktig tävlingsförare och de tävlade en klass 1 för ett par år sen men sen har Aya mest fått "hänga med" och hon har en bra allmänlydnad!

Spännande blev känslan då jag pratar med Sandra i telefon och hon upplyser mig om saker som: "det där är den svåraste hund jag tränat i lydnad"...  
VA?! Så får man inte säga EFTER att nån tagit hem hunden redan?!     

Skämt å sido så har Sandra lagt en bra grund men det har saknats lite regelbunden träning och utveckling och redan då jag gick ut med att Zlatan var dålig kom Sandra med det generösa erbjudandet om att jag fick ta över Aya istället!
Nu tog det en stund innan jag nappade på det generösa erbjudandet men förbannad glad för förtroendet är jag iaf!  

Och efter att hon varit på prov hos mig i tre veckor så var vi idag hos Polisen och gjorde arbetsprov för väktarhund och Aya blev godkänd!  

Anledningen till att man gör ett arbetsprov, d v s "L-test light" istället för ett regelrätt L-test är helt enkelt att hunden är äldre än 4 år....
Aya ser lite galen ut då en örontipp saknas, likaså saknas en baktå och ja, detta beskriver litegrann hennes personlighet... "överallt och hela tiden"...  Hon är dessutom lik hyenan i filmen Lejonkungen och kallas därmed även för "Edd"...
Matte Sandra som även är
uppfödare till Aya upplyste mig om att hon kunde slakta nån filt i bilen o s v, detta har det inte funnits tillstymmelse till under dessa veckor fram till idag då..
Jag hade den osmakliga idén att ta ut Zlatan och köra lite och då passade Aya på att slita sönder golvmattan i bagageluckan...    


Men nu ska vi lägga krut på dressyren ett par veckor framöver och sen kommer hon köras upp som tjänstehund och tanken är att avlasta Zlatan, de får helt enkelt arbeta som parhästar!  

Jag ville ju egentligen köpa valp men då Zlatan är dålig är jag tvungen att säkra upp med en back-up fort...
Och har också bestämt mig för att satsa på Mondioring med Aya, kanske inget man gör med en 6-årig hund annars men varför inte liksom?!    
Annars kommer det ju ta flera år till innan jag får testa att tävla MR!

Och farbror Zlatan då?!
Jo, för nån vecka sen hade han ytterligare ett kraftigt anfall och vi fick åka in akut igen..  
Jag åkte nu in med inställningen "Vi behöver en ny handlingsplan, denna funkar inte"...

Efter många långa diskussioner, tester o s v står det klart att de kan inte tala om vad som är fel, de vet inte hur de ska få reda på vad som är fel och eftersom vi inte vet vad som är fel kan vi inte heller sätta in nån behandling...
Flertalet blodprover, urinprov, blodtrycksmätningar, undersökningar och hjärnröntgen och fortfarande inga svar...  
Epilepsimedicinen fasas sakta ut då Zlatan låg på högsta dosen men den uppenbart inte hade nån som helst verkan...
Så vi får helt enkelt avvakta lite och se men hittills har det varit en mörk och oroande utveckling..

Blod och urin är skickat på analys till USA, samma veterinär som hittade svullnaden i hjärnan...
Varken veterinären eller vi tror det kommer ge något svar egentligen men det är helt enkelt sista halmstrået....
Så håll tummarna nu, nu har vi stökat med detta i 5 månader och jag hoppas sååå att vi får fler dagar ihop som idag, idag har nämligen Zlatan klarat årets uppkörning galant!  

Det är också något som är svårt att hantera i sjukdomsbilden, för "mellan dagarna med anfall" så är han ju sig själv och klarar av livet precis som vanligt..  
Självklart önskar jag att han var frisk punkt, men ibland vore det nästan lättare om han var sjuk hela tiden liksom..

Nu ska jag krypa till kojs, nöjd efter en härligt lyckad "hund dag", GRATTIS oxå till Maria & Mix som oxå klarade arbetsprov och uppkörning idag och grattis till mina 3 andra kollegor som oxå blev godkända på årets uppkörning!

Nu ska vi ladda om batterierna med en helg fullspäckad med mys med hela flocken, sen kör vi för vad tygen håller! Happy Halloween!      


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Glimmerdahl - 8 juli 2017 07:46

Livet svänger fort ibland och efter en tid så bestämde sig sambon och jag för att inte genomföra bröllopet utan istället gå skilda vägar.. Vi är dock fortfarande vänner och kommer fortsätta vara det👌, efter nästan 6 år tillsammans, samma ar...

Av Eva Glimmerdahl - 29 november 2016 23:08

Oj, har ju inte bloggat på månader! Detta har inte berott på att vi ligger på latsidan, nej nej, vi har hunnit med en hel del!    Det har varit turbulenta månader med vår lille dobbis, blockmongot rockar på och privat rusar det på i ett galet tempo, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 augusti 2016 22:09

  Som de flesta redan sett på Facebook har vi alltså blivit med valp och rasvalet denna gång har förvånat - och förfärat- många!     Briska´s Karat är en brun dobermann hane på 8 veckor som hämtades hem i måndags, vissa frågar om det var ett spon...

Av Eva Glimmerdahl - 7 juli 2016 22:14

Första helgen i Juli spenderades i Naestved i Danmark, på Danish Open som arrangeras av Mondioring Club Danmark av duktiga Jonas C och hans team - och vilket häftigt event de bjuder på!      Temat var "Ghost Town" och bjöd på en hel del klurigheter, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 juni 2016 20:53

    Bjuder på två bilder i denna blogg, den första är från dagens träning, fotograf Paula Seise, den sista är tagen med min mobilkamera i garaget på jobbet men demonstrerar tydligt det som summerar mitt kära blockmongo;den hysteriska men ändå t...

Ovido - Quiz & Flashcards