Alla inlägg under september 2014

Av Eva Glimmerdahl - 13 september 2014 16:50

Ja, det får bli ett kortare inlägg än tänkt då klockan tickar och det är dags att nöta uniform ytterligare en natt!
MEN lite nyhetsuppdatering!

Vi välkomnar en ny familjemedlem!

Zlatan är en 4-årig polishund som tas ur tjänst då de har problem med hårda spår, Zlatan är en hund som bott hos min gode vän P-a som unghund och sen hos min gode vän Petra som jobbar som polishundförare och nu senast hos en mycket trevlig och duktig förare hos Uppsala polisen men då det blev klart att han skulle tas ur tjänst fick jag samtal av Petra med orden: "Vill du ha honom har du första tjing!"
Har alltid varit svag för den här hunden och nu är han alltså MIN!!!  
Papperen skrevs vid morgonkaffet och jag vill tacka Uppsalapolisen för förtroendet att förvalta denna pärla!!    
(Och såklart både Petra och P-a som hejar för oss!)

Zlatan är dock kastrerad så vi kan tyvärr inte tävla Mondioring MEN vi kommer självklart fortsätta träna detta och satsar istället på att ÄNTLIGEN få komma tillbaka till tävlingsbanorna, så då får det bli lydnad!

Har en riktigt "wild and crazy" plan för hösten/vintern men får återkomma till det längre fram!
Kan dock avslöja att tävlingsdebuten går om ett par veckor...  

Och nej, han är ALDRIG tränad i tävlingslydnad tidigare och det var tydligt när jag första gången kastade ut en apport och fick en liggmarkering som hette duga!  

Så rent tävlingslydnadsmässigt får jag ingenting gratis kan jag säga men ser fram emot resan ihop då han alltid är glad och älskar att träna!

Har alltid sagt att jag kommer aldrig få så bra tjänstehund som Malletanten men är övertygad om att Zlatan kommer axla den manteln med bravur!  

MEN han är en härlig hund som passar ypperligt i tjänst och är supertrevlig i övrigt oxå! JAG ÄR KÄR!!
Vi är alltså Zlatans 4:e hem (åtminstone) och här kommer han få stanna livet ut!  

Men Butterkakan då?!
Butterkakan är väldigt mycket hund och vi tränade på och hade fina framsteg MEN har haft ett par incidenter som visar att han passar inte riktigt hos oss i vårt familjeliv!
(Vill dock poängtera att han har inte bitit något barn utan det är andra saker som hänt..)
Hade vi inte haft knattarna och levt familjelivet så hade jag jobbat på med Butterkakan då han har grymma arbetsegenskaper och tror han blir en bra tjänstehund MEN nu lever vi ju familjeliv oxå med allt som tillhör..  

Så Butterkakan gick på prov till polisen som var sugna efter hans fina L-test, efter ett par veckor fick jag samtal av polisen som sa: "Känner mig som en idiot men vi reder inte ut honom"...

Butterkakan är mycket men kan ha svårt att hålla ihop kostymen och som polisen uttryckte det "sorterar fel"...
Under tiden hos polisen var de iväg på nån gemensam träningsvecka/bootcamp där två andra poliser, varav den ena har uppfödning av Malinois själv, har mer eller mindre dömt ut Butterkakan som ett "ohanterligt as"..
"Det är sjukt mycket hund"...

MEN jag tror ju att det finns en uppgift och ett hem för alla hundar så även om butterkakan inte var klockren för oss eller polisen så har nu min gode vän P-a gett Billy ett hem där de satsar på att Butterkakan ska bli hans nya tjänstehund!
Vi är riktigt glada för detta, tror på detta team och håller alla tummar & tassar för P-a och Butterkakan!   

Oj, nu är det dags att åka till jobbet men ser fram emot lite harmoni i hundlivet en stund nu och att få damma av tävlingsnerverna igen!  

I övrigt diskuteras en "viktoperation", detta då jag har diagnosen PCOS (obs! Skillnad på PCO och PCOS) och dessutom en dokumenterad störning i ämnesomsättningen och alla ni som "inte tror på" att man kan gå upp i vikt av denna diagnos eller bara vill veta mer, här kommer en länk med lite info:
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3373

Nu varierar ju självklart det lite individuellt hur man påverkas men jag fick helt klart viktproblemen, grattis till mig!  

Nej, nu är det verkligen dags att åka men i övrigt rockar livet vidare, vi älskar och stormtrivs i vårt nya lilla hus och
ser fram emot en höst med träning, tävling och för första gången på många år - ett lydnadsläger!!  

Skapa flashcards