Alla inlägg under april 2015

Av Eva Glimmerdahl - 13 april 2015 18:44

Så var operationen gjord, i onsdags rullades jag in på Akademiska Sjukhuset i Uppsala för min Gastric-Bypass,

operationen gick bra men när jag vaknade på uppvaket hade jag riktigt ont - i axeln!!
Visade sig att jag vaknat till då de skulle flytta mig från operationsbordet till en annan säng och då slängt ut arm/axel för att hjälpa till...   

Detta är lyckligtvis inget jag minns men ont i axeln hade jag ett par dagar efter - och ja, på uppvaket hade jag ganska ont i magen också... Men fick smärtstillande under hela tiden jag låg inne och tyckte då livet kändes rätt ok, har 5 hål på magen som de dragit ihop med nåt som ser ut som häftklamrar ungefär...  


Hade första 2 dagarna efter operationen lite problem med blodtryck och puls, låg ganska lågt i värdena och detta beror troligtvis på att jag dietat riktigt hårt inför operationen och kroppen var ganska svag...  

MEN nu är jag hemma och skrider fram lika snyggt som en skitnödig lucia och har fortfarande vissa svårigheter då jag ska sätta mig upp/ner men det går framåt!   

Äter enligt anvisningar och det funkar riktigt bra så länge jag inte äter eller dricker för fort och måste verkligen tacka för alla fina hälsningar som inkom via facebook, sms och telefon!
TACK! Värmer gott i hjärtat ska ni veta!  
Och har haft en enorm hjälp av älskade sambon   som omhänderpysslar mig ordentligt och har oxå haft en grym hjälp av lillasyster Malin och Matilda - ni är värda er vikt i guld tjejer!!  

Hade oxå en tävlingshelg bokad (nästa helg) men har beslutat mig för att hoppa över den då jag känner att jag inte hinner läka ihop tillräckligt... får vänta tills stygnen är tagna iaf..  
Som min kloka vän Maria påpekar; det är dumt att chansa, du har bara en kropp och en chans, tävlingar kommer det flera av!


Har varit ute en stund i solen och testat att träna lite lydnad idag, lite svårt är det då man inte kan gå riktigt normalt eller böja sig ner så det är tur att bästa sambon är med som TL och support!  
Och Zlatan var överlycklig!  
Han har i flera dagar sprungit in i barnens rum och hämtat diverse leksaker och gosedjur och i princip kastat dessa på mig med en uppfodrande blick!  
Han är ju van att både jobba och träna en hel del men har nu fått nöja sig med enbart promenader...

Och nu ska jag fokusera på att läka, självklart vill ingen vara inaktiv med endast ett par veckor kvar till VM och vi är absolut inte i vår bästa form men vi tar oss med ett brett leende oss an rollen som lagets maskotar om inget annat!
Ja, vi ska tävla, även om jag i mörka stunder funderar på att skita i det då jag inte har möjlighet till samma träning och slipning som jag antar övriga ekipage ägnar sig åt men vi gör det vi kan och försöker ha roligt på vägen!

Nu ska jag ta mått på Zlatan då jag tänker beställa ett "VM Halsband" för ska vi nu göra detta så kan vi ju "look good doing it"!  
Puss å kram till er alla därute!

Av Eva Glimmerdahl - 2 april 2015 12:14

Nu har bilen fått på sig sommarskorna, tack bästa Micha för hjälpen!  

Vi har också varit på Lydnadsläger hos Lillemor Edström sista helgen i Mars och det var mer än behövligt kan jag lova! Säger som jag brukar: får du chansen att gå kurs hos Lillemor - ta den!!!
Hon är en av sveriges mest rutinerade tävlingsförare och så ödmjuk och duktig!  
Och träffade oxå ett gäng glada lydnadsförare och vi hade en trevlig helg och hade med mig bästa sällskapet i form av älskade sambon!  

Vi har haft en liten svacka jag och kära guldhunden där han gasar mer och mer och resultatet blir ofta en arg och irriterad matte men nu är planen "le och vinka" och peppar, peppar, det verkar funka!  
Vi har flertalet moment som det gått lite troll i, rutan som alltid varit hyfsad funkade plötsligt inte alls och vår stora akilleshäl är och har alltid varit apporten!
Sen vet jag ju att då man kör ett sånt race vi har gjort och inte har en stabil grund så kommer bakslag... och såklart inför VM.. för min del hade det gärna fått vänta till EFTER VM...  

Han är ju som sagt gammal polishund och de får ju inte apportera utan liggmarkerar och fick slita en stund innan han ville apportera, det har gått över nu kan vi ju lugnt säga...
Dock vill man gärna krascha över apporten, leka med den och gärna vråla som en hel grizzlybjörn!  

Och ja, jag har övat "sitt still och håll fast" tills både jag och hunden somnar...
Det klarar han galant men så fort det blir lite fart (läs jag kastar) så kommer ljud och lek!
Eftersom han gärna "kraschade" över apporten och lekte med den löste vi detta genom att lägga apporten i en fruktkorg så han blev tvungen att ta den korrekt - har fungerat klockrent men då kom frustrationen/laddningen i form av ljud istället....  

Ex: platsliggningen där han alltid haft en vana att kunna gnälla lite (dock inte under hela platsliggningen) men det är såna saker man struntar i då man kör tjänstehund, då struntar man i om hundarna låter - så länge de gör det de ska! Men vill man tävla blir det ju plötsligt knivigt då ljud kostar...massor!  
Jag som person är också väldigt glad och yvig när jag tränar lydnad (okej, jag är sån för det mesta  ), mycket tjo och tjim och gärna kasta bollar och dylikt - man vill ju att det ska vara kul!
Men lite bakläxa där vi lugnar ner belöningarna och jobbar på att hålla ihop kostymen!  

Nåväl, kort och gott: vi har en del att göra och självklart hade jag önskat mer tid och bättre förutsättningar inför ett VM (det gör väl alla) men är ändå stolt över vad vi lyckats prestera på detta halvår ihop!  
Och fick dock beröm på lägret att vi har en trevlig "helhet" så vi fortsätter träna och målet på VM är helt enkelt att inte nolla något och typ ja, inte komma sist!?  

Har i slutet av April en tävlingshelg bokad och för första gången nånsin ska jag verkligen skita i poängen (ja, jag vet att man brukar säga så men sen bryr man sig iaf) men vi är egentligen "färdigtävlade" i den klassen utan nu ska vi bara passa på att "träningstävla" lite innan VM...   
Och mitt i VM upptakten kommer operationen, på onsdag är det dags!   
Självklart är jag lite nervös och det är mycket blandade känslor samtidigt ska det bli skönt att få det gjort så att säga och jag räknar iskallt med att jag snabbt kommer vara på benen, har ju som sagt ett VM som väntar men först laddar vi för en härlig påskhelg ihop med knattarna, avslutar med att önska er alla:

EN RIKTIGT GLAD PÅSK!!!      

Skapa flashcards