Alla inlägg under oktober 2015

Av Eva Glimmerdahl - 30 oktober 2015 00:22

Säger vi till Sockrets Aya, a.k.a "blockmongot"...    

   
Aya är en galen tik på 6 år som fungerat mestadels som "familje/stallhund"..
Matte Sandra är en duktig tävlingsförare och de tävlade en klass 1 för ett par år sen men sen har Aya mest fått "hänga med" och hon har en bra allmänlydnad!

Spännande blev känslan då jag pratar med Sandra i telefon och hon upplyser mig om saker som: "det där är den svåraste hund jag tränat i lydnad"...  
VA?! Så får man inte säga EFTER att nån tagit hem hunden redan?!     

Skämt å sido så har Sandra lagt en bra grund men det har saknats lite regelbunden träning och utveckling och redan då jag gick ut med att Zlatan var dålig kom Sandra med det generösa erbjudandet om att jag fick ta över Aya istället!
Nu tog det en stund innan jag nappade på det generösa erbjudandet men förbannad glad för förtroendet är jag iaf!  

Och efter att hon varit på prov hos mig i tre veckor så var vi idag hos Polisen och gjorde arbetsprov för väktarhund och Aya blev godkänd!  

Anledningen till att man gör ett arbetsprov, d v s "L-test light" istället för ett regelrätt L-test är helt enkelt att hunden är äldre än 4 år....
Aya ser lite galen ut då en örontipp saknas, likaså saknas en baktå och ja, detta beskriver litegrann hennes personlighet... "överallt och hela tiden"...  Hon är dessutom lik hyenan i filmen Lejonkungen och kallas därmed även för "Edd"...
Matte Sandra som även är
uppfödare till Aya upplyste mig om att hon kunde slakta nån filt i bilen o s v, detta har det inte funnits tillstymmelse till under dessa veckor fram till idag då..
Jag hade den osmakliga idén att ta ut Zlatan och köra lite och då passade Aya på att slita sönder golvmattan i bagageluckan...    


Men nu ska vi lägga krut på dressyren ett par veckor framöver och sen kommer hon köras upp som tjänstehund och tanken är att avlasta Zlatan, de får helt enkelt arbeta som parhästar!  

Jag ville ju egentligen köpa valp men då Zlatan är dålig är jag tvungen att säkra upp med en back-up fort...
Och har också bestämt mig för att satsa på Mondioring med Aya, kanske inget man gör med en 6-årig hund annars men varför inte liksom?!    
Annars kommer det ju ta flera år till innan jag får testa att tävla MR!

Och farbror Zlatan då?!
Jo, för nån vecka sen hade han ytterligare ett kraftigt anfall och vi fick åka in akut igen..  
Jag åkte nu in med inställningen "Vi behöver en ny handlingsplan, denna funkar inte"...

Efter många långa diskussioner, tester o s v står det klart att de kan inte tala om vad som är fel, de vet inte hur de ska få reda på vad som är fel och eftersom vi inte vet vad som är fel kan vi inte heller sätta in nån behandling...
Flertalet blodprover, urinprov, blodtrycksmätningar, undersökningar och hjärnröntgen och fortfarande inga svar...  
Epilepsimedicinen fasas sakta ut då Zlatan låg på högsta dosen men den uppenbart inte hade nån som helst verkan...
Så vi får helt enkelt avvakta lite och se men hittills har det varit en mörk och oroande utveckling..

Blod och urin är skickat på analys till USA, samma veterinär som hittade svullnaden i hjärnan...
Varken veterinären eller vi tror det kommer ge något svar egentligen men det är helt enkelt sista halmstrået....
Så håll tummarna nu, nu har vi stökat med detta i 5 månader och jag hoppas sååå att vi får fler dagar ihop som idag, idag har nämligen Zlatan klarat årets uppkörning galant!  

Det är också något som är svårt att hantera i sjukdomsbilden, för "mellan dagarna med anfall" så är han ju sig själv och klarar av livet precis som vanligt..  
Självklart önskar jag att han var frisk punkt, men ibland vore det nästan lättare om han var sjuk hela tiden liksom..

Nu ska jag krypa till kojs, nöjd efter en härligt lyckad "hund dag", GRATTIS oxå till Maria & Mix som oxå klarade arbetsprov och uppkörning idag och grattis till mina 3 andra kollegor som oxå blev godkända på årets uppkörning!

Nu ska vi ladda om batterierna med en helg fullspäckad med mys med hela flocken, sen kör vi för vad tygen håller! Happy Halloween!      


Av Eva Glimmerdahl - 19 oktober 2015 16:46

Förra måndagen var vi på återbesök på Albano, då hade Zlatan ätit medicin i ca 3,5 veckor!
Och under denna period har han haft ganska kraftiga biverkningar såsom vinglighet, ökad aptit och törst e t c MEN detta har sedan gått över och det verkade som att medicinen "satt sig"...  

Så vi var på Albano kl 9 på måndags morgonen och fick grönt ljus - nu skulle vi köra på och leva som vanligt - var galet lycklig och lättad!!  

MEN såklart varade det inte... endast några timmar faktiskt... vid lunch - samma dag - så fick Zlatan det kraftigaste anfallet någonsin!!      

Ögonryckningar (horisontell nystagmus), vinglighet, stressad och desorienterad och detta höll i sig - jag fick order om att ge ytterligare medicin vilket jag såklart gjorde och bibehöll telefonkontakt med veterinärerna under dagen MEN det gav aldrig med sig iaf..
SÅ vid middagstid åkte jag in till Albano igen, akut, det slutade med att då jag till slut lämnade honom, vid kl 20 på kvällen - pågick fortfarande anfallet!!   

Zlatan fick läggas in på intensiven under natten och en djursjukvårdare överavakade honom ständigt då de var rädda för nytt anfall och ville kunna ge läkemedel intravenöst direkt om något hände...  

Men dagen efter så fick jag hämta hem honom på eftermiddagen, då var han återställd och har lyckligtvis inte haft några fler anfall sen dess!      

Vi har dock höjt medicindosen då han tydligen låg "lågt" i dos...
Men nu är alltså planen att med högre dos kunna leva och köra på som vanligt!  

Dock känns det ju inte jättebra att han har värsta anfallet nånsin - när han väl går på medicin?
När jag dryftade detta med veterinären får jag svaret; "det enda vi kan säga är att för vissa funkar det och för andra inte"....  
Epilepsi diagnosen är ju inte heller huggen i sten men det är helt enkelt deras enda/närmaste gissning just nu...
"Han har ju inga klassiska ep-anfall".. Nej, det vet jag oxå MEN VAD ÄR DET DÅ???
Det konstiga i detta är att inga andra prover visar något fel?!
Inga blodprover, vi har tagit ganska många och inte bara "standardprover", man har kollat blodtryck, hjärta, lungor e t c e t c... Men vi håller kontakten med neurlog och ja, fortsättning följer?!  

Några har frågat om jag inte borde ta Zlatan ur tjänst och kanske avliva honom?!
Missförstå mig rätt nu, jag är INTE av åsikten att man ska rädda alla djur - till varje pris - för sin egen skull!
Jag anser inte heller generellt att man ska sjuka hundar i tjänst så ja, jag kommer få skaffa Zlatan en "parhäst" helt enkelt!....  

Och ett värdefullt och kvalitativt liv för Zlatan ÄR att vara tjänstehund, få vara med och arbeta, träna - OCH kela på soffan!  

Att bara ha ett skal i soffan är inget värdigt hundliv varken i hans eller min värld och skulle vi komma dit kommer han absolut få somna istället!  
(Det kan säkert passa en trevlig liten sällskapshund eller pensionär men en mallehane på 5 år som är van att arbeta?! Nja, jag tror inte det va...)

MEN Zlatan är en grymt bra tjänstehund och framförallt en hund jag verkligen älskar och jag vill vara JÄVLIGT säker på vad diagnosen är "innan jag släcker lampan" så att säga...  

Sen kanske man aldrig får ett riktigt svar/diagnos och skulle det fortsätta nu med anfall titt som tätt trots höjd dos medicin ja, då kommer jag ta mitt ansvar som hundägare och låta honom slippa lida...


MEN skam fan den som ger sig!! Vi krigar vidare och jag hoppas ni håller en tumme för att tygen håller en bra stund till!    

Skapa flashcards