Direktlänk till inlägg 25 juni 2015

Neurologiska problem....

Av Eva Glimmerdahl - 25 juni 2015 18:50

Ja, tyvärr har Zlatan varit dålig en period,   det startade en fredagsmorgon då han var vinglig, desorienterad och hade ryckningar i ögonen, den medicinska termen på dessa ögonryckningar är horisontell nystagmus...
Han hade ett sånt här "anfall" i ca 2 timmar!    
Det blev naturligtvis en snabb tripp till veterinären och vi har tagit flertalet prover och de har undersökt honom ordentligt men kan ej hitta vad som är fel....  
Efter dessa anfall är han riktigt trött och det läskiga är att de flesta anfallen kommit då han sovit....

Dessa "anfall" (vet ej vad jag ska kalla det men kallar det anfall/episod då det går över...) höll på under hela helgen, dock varade de inte lika länge och utan ögonryckningarna men från sömn har han kastat sig upp och varit stressad, vinglig och desorienterad...   

Och jag ringde runt till samtliga djursjukhus (Albano,Bagis,Ultuna; Väsby, Västerort och Strömsholm mfl) men ingen kunde erbjuda något annat än övervakning under helgen och då kände jag att han var tryggare hemma utan att tillsätta stressen av att vara på ett okänt djursjukhus...
Till slut tisdag eftermiddag förra veckan fick vi träffa en Neurolog på Albano!   
Fler tester gjordes och fortfarande inget svar på vad som felar men vi har kunnat utesluta en mängd saker såsom: ormbett, fästingbett, vestibulärt syndrom, epilepsi, stroke, förgiftning mm...
Är ju såklart lättad och glad att inget av detta stämde men man vill ju ändå veta liksom...  

Så det jag och veterinärerna är överens om är att NÅGOT neurologiskt fel var det, men oklart vad!

Enligt vetten så händer det att hundar har en "neurologisk episod" och sen händer det aldrig igen, livet går vidare, det kommer aldrig tillbaka....eftersom detta höll i sig i totalt 4 dagar så var jag såklart livrädd under tiden - det kan fan inte vara sant tänkte jag, skulle vi bara få 8 månader ihop?!
Men men, det viktigaste för mig är att Zlatan mår bra nu!  

Och peppar, peppar har vi nu jobbat en sväng och sakta tagit tag i träning igen och än så länge verkar det funka!
Neurologens råd var att leva som vanligt och uppstår detta igen så kommer vi gå vidare med utredning...
Då blir det ryggmärgsprov och en MR-röntgen...


Ska erkänna att tanken på en lillasyster till Zlatan kanske känns mer aktuell nu men kände ändå att jag vill inte köpa hund "i panik" så att säga så jag avvaktar och hoppas jag och Zlatan får ge järnet först!
Så håll nu en tumme för oss....


I övrigt har vi massa spännande och kul grejer på gång, här närmast väntar en helg på High Chaparall för hela familjen!  
Varit en dröm för mig sen knattarna kom men fick tips att vänta tills de var i skolålder så de riktigt kan njuta och uppleva allting och vet inte vem som är mest exalterad - jag eller knattarna?!  
TACK MALIN som passar Zlatan under tiden!   

Dessutom har det ÄNTLIGEN börjat röra sig på vågen oxå, stod ju still första 3 veckorna men har nu tappat totalt 25kg! Då med -10 på diet inför operationen och nu -15 kg senaste 7 veckorna...  
Nu har jag 17 kg kvar till målvikt och det känns heeelt okej.. 
Sparat ett par jeans jag ville ha då jag gått ner lite - de är ju självklart för stora nu istället....  

Nej, nu väntar en kaffe i soffan och planen för guldhunden framåt är att ta tag i Klass 3 träningen och lägga på fysprogrammet igen! 
Hoppas nu att vi får en skön och solig sommar, på återseende!
      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Glimmerdahl - 8 juli 2017 07:46

Livet svänger fort ibland och efter en tid så bestämde sig sambon och jag för att inte genomföra bröllopet utan istället gå skilda vägar.. Vi är dock fortfarande vänner och kommer fortsätta vara det👌, efter nästan 6 år tillsammans, samma ar...

Av Eva Glimmerdahl - 29 november 2016 23:08

Oj, har ju inte bloggat på månader! Detta har inte berott på att vi ligger på latsidan, nej nej, vi har hunnit med en hel del!    Det har varit turbulenta månader med vår lille dobbis, blockmongot rockar på och privat rusar det på i ett galet tempo, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 augusti 2016 22:09

  Som de flesta redan sett på Facebook har vi alltså blivit med valp och rasvalet denna gång har förvånat - och förfärat- många!     Briska´s Karat är en brun dobermann hane på 8 veckor som hämtades hem i måndags, vissa frågar om det var ett spon...

Av Eva Glimmerdahl - 7 juli 2016 22:14

Första helgen i Juli spenderades i Naestved i Danmark, på Danish Open som arrangeras av Mondioring Club Danmark av duktiga Jonas C och hans team - och vilket häftigt event de bjuder på!      Temat var "Ghost Town" och bjöd på en hel del klurigheter, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 juni 2016 20:53

    Bjuder på två bilder i denna blogg, den första är från dagens träning, fotograf Paula Seise, den sista är tagen med min mobilkamera i garaget på jobbet men demonstrerar tydligt det som summerar mitt kära blockmongo;den hysteriska men ändå t...

Ovido - Quiz & Flashcards