Alla inlägg under februari 2012

Av Eva Glimmerdahl - 24 februari 2012 19:46

Ja, det händer ju som alltid positiva och negativa saker i ens liv men jag börjar med det positiva!

JAG HAR FÅTT LÄGENHET!!!!!!!!!!!!!!!!! TJOHOOO!!!!!!   
En stor 3:a i Bro blev det med inflyttning i början på April!
Är ju nyopererad då men kommer ha april månad på mig att flytta och få ordning på allt så om ni är sugna på att kånka grejor kan ni ju hojta till!  


I övrigt så för ca en vecka sen så fick min mamma en hjärtinfarkt...   
Pappa hade åkt in med henne till akuten då hon var allmänt hängig och hade väldig värk i båda armarna - dock hade hon ingen känning i bröstet alls?!
De var på akuten, kollat alla prover - som var bra?!
Hon gick på toaletten och då hon kom ut igen rasade hon ihop, då hade hon en propp som satt sig i en artär i hjärtat!
Då de lyckats återuppliva henne transporterades hon till intensiven på nästa sjukhus där hon akutopererades!


Att säga att hon skrämde livet ur resten av familjen är ingen underdrift då alla blev chockade då hon inte haft några hjärtbesvär tidigare...

Sånt här får en att tänka till, plötsligt blir man mer medveten om hur fort livet kan ändra sig!
Nu är hon lyckligtvis hemma igen, mediciner och lång rehab väntar men hon är en kämpe så vi håller alla tummar nu!
Kvällen det hänt samlades vi hemma hos mamma och pappa vi systrar - brorsan var tvungen att åka hem men med två små knattar + nyfödd hemma så förstår vi självklart att han behövde vara hos sin egen familj...  

Men ibland ruskar livet om en och i de stunderna blir man medveten om vad som verkligen är viktigt!
Att ta vara på sina nära och kära som man alldeles för ofta och för lätt tar för givet!
Så ett stort tack till alla er som finns och tillför glädje i mitt liv!   


I övrigt rullar livet på ganska gött, jobbet funkar fint, blir som alltid ruskigt bortskämd av kärleken och just nu är jag hemma och myser med de älskade knattarna!   


Iof har en av dem magsjuka nu och väntar på att knatte nr 2 oxå ska insjukna..   

Det positiva är väl att man skurar badrummet som aldrig förr...   Och nej det är väl ingen som gillar magsjuka men den här mamman lider av REJÄL kräkfobi!!   

Kan hantera det mesta vad gäller sjukdomar och skador men detta.... Förhoppningsvis är det iaf över snart!  


Vi var ute i lekparken en stund idag då det var tomt på andra ungar så jag passade på att "rasta" knattarna och samtidigt köra lite lydnad med Röya!   


Hon är riktigt kul att träna med och som sagt vad gäller uppletande och miljö är hon oslagbar!

Börjar faktiskt suga rätt rejält i den där tävlingstarmen nu oxå...  


Gud jag ÖNSKAR av hela mitt hjärta att det ska växa fram lite "jävlar anamma" vad gäller skyddsbiten oxå,

fan att det ska vara så jävla svårt att hitta hund som passar till BÅDE tjänst & tävling?!   


Tycker det står på varenda uppfödares hemsida att de föder upp för både tjänst och tävling och känner flertalet hundförare som även tävlar med sina hundar så varför ska det vara så svårt för mig att hitta kombinationen?!
För kräsen kanske?!   

Tix är en underbar tjänstehund men inget vidare tävlingsmaterial... Röya kommer bli en grym tävlingshund men frågan kvarstår om hon skulle palla som tjänstehund..... AAARRRGGGHHH!!
Hur jävla svårt ska det va!? Hmm kanske kan genmanipulera fram en kombination av dem två?!   

Nej skämt å sido, nu ska jag och malleflickorna kela i soffan, önskar er en trevlig helg och se till att ta vara på den tid ni har med era nära & kära!   

Av Eva Glimmerdahl - 9 februari 2012 19:45

Ja, ni som hänger med på facebook vet ju att det blev en väldig diskussion då jag la ut ett tips om en Holländarhane till tjänst och det blev ist en diskussion huruvida jag kommer byta ut Röya eller inte!


Ska börja med att förtydliga att jag aldrig sagt att jag SKA byta ut Röya!
Jag har flaggat för att hon verkar inte riktigt ha det som krävs och min hundansvarige på jobbet är också väldigt skeptisk MEN att hon ska få tid och vi får se vad som händer!!    

 Röya är en underbar hund med massa energi    som jag HOPPAS ska bli tjänstehund!

Dock har hon inte riktigt de bitar i sitt "grundpaket" som man kunde önska!

Att det är ett lotteri att köpa valp då man vill ha tjänstehund kan ju de flesta av oss räkna ut eller hur!?

Och jag valde självklart valp efter de föräldrar jag gjorde då jag hoppades att just min valp skulle få vissa egenskaper, nu verkar det inte riktigt ha blivit så men jag anser inte att Röya är en SÄMRE hund för det!

MEN om hon inte utvecklar eller har de rätta egenskaperna jag vill ha i en tjänstehund så har hon inte!

Jag arbetar i ett annat klimat än tidigare och jag behöver en hund med lite tryck i!

Sen spelar det ingen roll om jag skulle jobba i Rosengård eller Arvidsjaur - jag vill hur som helst ha med mig en hund jag tror kan och kommer backa mig om en situation urartar!

 Sen spelar det ingen roll om det finns massa polishundar bakom en hund - det finns inga garantier för att just min hund blir en hund med massa tryck i eller hur!?


Och det är en VÄLDIG skillnad på att lära sig bita i en skyddsärm för att ta sig igenom en uppkörning och orka "stå pall" i en riktigt jobbig situation!
Finns allt för många historier om tjänstehundar som inte orkar med då det skiter sig och kollegor som på grund av det hamnar på sjukhus - och hundarna med!  

Nu är detta lyckligtvis inget som sker varje vecka men varje historia är en historia för mycket!


Att ha inställningen "man får ta det man har och jobba med det" köper jag fullständigt - om jag "bara" ska ha hunden som familjemedlem och tävlingskamrat!


MEN nu ska jag ha hunden i tjänst!!

Och jag tillhör INTE den skara hundförare som glider runt och anser att deras hundar är de värsta bestar som finns bara för att de klarat ett väktarhundsprov!!   

Jag försöker alltid se mina hundar för vad de är - både bra & dåligt!!


Det är en av de trista saker man måste vara beredd på att klara av om man ska jobba som hundförare -just detta:
Kanske min underbara älskade hund faktiskt inte är kvalificerad för jobbet!?   
Jag kanske får den tävlingskarmat jag drömt om!? - Utan tvekan!!
Får jag den tjänstehund jag drömmer om?! - Tveksamt....


MEN enligt uppfödarna så kom inte "krutet" i mamma och mormor förrän i 2 -års åldern och därför kommer inte heller Röya testas förrän hon fyllt 2 år!   


Jag kommer ge Röya minst ett år att utvecklas och växa och sen får vi se för om hon INTE skulle utvecklas på rätt sätt - vilket jag innerligt hoppas och det var ju därför jag köpte henne - men om hon inte utvecklas som jag hoppas så kommer hon inte heller få genomföra något L-test då min hundansvarige inte kommer släppa iväg någon hund han inte tror pallar med jobbet!


Tror jag hon fixar ett L-test?! JA! Tror jag hon skulle fixa en uppkörning?! JA!
Tror jag hon kommer stå pall om det skiter sig i en verklig situation?! Tveksam...  


Men Röya har en massa andra positiva egenskaper - bland annat är hon oslagbar på uppletande i olika miljöer!   
En riktig lycka och fröjd att se hur hon drar fram som en tromb utan att fundera över hala, vickande underlag e t c!
Hade hon INTE varit miljöstark heller kanske beslutet hade varit lättare att ta!


För tro mig - OM jag blir tvungen att ta beslutet att flytta på Röya - så kommer det på inget sätt ske lättvindigt då jag och knattarna älskar vår Röya och hoppas innerligt att det ska bli som jag hoppas!

 Och hur jag skulle delge det till lille 4-åringen här hemma vill jag inte behöva fundera över då Röya är hans stora kärlek i livet!   


Nån undrar om jag inte kan behålla Röya även om jag inte har henne i tjänst och jag kan säga att jag kommer göra allt jag kan för att det ska bli en bra tjänstehund av Röya men om hon ej blir tjänstehund kommer jag mest troligt inte kunna behålla henne för då får hon inte vara med på jobbet och jag har då inte hjärta till att låta en hund ligga hemma själv i 12 timmar och skaffa hunddagis/matte då jag jobbar borta varannan vecka känns varken ok eller genomförbart ekonomiskt...  


Men innan det är dags för några beslut över huvudtaget så ska vi fortsätta träna, mysa och bara njuta av livet ihop!!  
Och håll nu tummar & tassar för att min lilla ludna cirkusloppa utvecklas på rätt sätt!
Och de som har behov av att diskutera mig och mina hundar är varmt välkomna på en kaffe!   

I övrigt är livet riktigt gött just nu
,   hundträningar och knattemys   lediga veckan och jobbveckan blir man bortskämd av kärleken! Ja, vi träffas naturligtvis under lediga veckan också!

Och en annan kul grej är på gång också men det tar jag i nästa inlägg!    
Puss & Kram på er alla därute!  


Ovido - Quiz & Flashcards