Alla inlägg den 3 oktober 2014

Av Eva Glimmerdahl - 3 oktober 2014 09:42

Precis som rubriken antyder så är vi nu i slutet på en era, förra måndagen åkte jag och Zlatan ut till polisen och klarade uppkörningen och därmed tar han över som min nya tjänstehund!       
Nu är ju Zlatan gammal polishund så det var ju mest att vi skulle jobba ihop oss och jag fick lära in framförgåendet men är mycket nöjd med att kört upp honom efter att bara ha haft honom i ett par veckor trots allt!
SÅ nu får malletanten bli pensionär på allvar!      
Hon får fortfarande hänga med som side-kick ibland då jag har förordnande på henne året ut men känns riktigt roligt att få börja jobba ihop med Zlatan, han sköter sig riktigt bra och det ger liksom en liten "nytändning" i jobbet oxå!

När jag köpte Tix för 6 år sen var min tanke att "hon får jobba så länge tygen håller" men efter dessa år ihop och denna goa hund som alltid ställt upp på mig i alla lägen, nej, hon har förtjänat "att få vara tant och käka praliner på sofflocket"...  
Dessutom märker man i jobbet att "hon är klar och har pensionerat sig själv", funkar absolut fortfarande men inte riiiktigt samma "gnista" som förr..  

Och Zlatan är ju en härlig hund att jobba med som visat att han är med på noterna..
Är galet tacksam att Uppsala polisen gav mig förtroendet att förvalta denna pärla!
Och jag har ju sagt att jag har en "wild och crazy plan" gällande tävlandet för hösten och det har jag!  
Jag har ett mål i sikte och planen var att debutera på lydnads KM på Enköpings BK, problemet var bara att jag min tröttmössa blandade ihop dagarna och missade därmed tävlingen!    
Mycket olikt mig och trist MEN det ger oss ett par veckor till att slipa på och det kan verkligen behövas!  

Zlatan har ju som sagt aldrig kört tävlingslydnad tidigare så här får jag verkligen ingenting gratis, absolut en grund i och med att han är tjänstehund, men tävlingsmomenten har han inte tränat tidigare såsom, ställande, läggande, apportering, rutan, fjärrdirigering e t c...

Första gångerna jag testade att kasta en apport fick jag en liggmarkering som heter duga, denna ersattes sen av nån sorts flismaskin....  

Vi har med andra ord MASSOR att jobba på och många tycker att det är "töntigt/oviktigt" att tävla lydnad med sin tjänstehund (eller ja, tävla lydnad över huvudtaget när det finns så mycket "rejälare" hundsporter att hålla på med  ) men vet ni vad?! Det skiter jag i!   
Då han är kastrerad är lydnad det enda vi får tävla (i princip) och JAG tycker det är jävligt roligt och därmed satsar vi på det!

Har som mål att kvala in till FMBB 2015 och med tanke på att året bara har 3 månader kvar, hunden kom utan att kunna momenten, jag har haft honom i drygt en månad och jag måste ha officiella resultat i klass 2 innan året är slut, så kan man säga att vi har lite att göra...  

Att kvala till ett ras VM under de premisserna är kanske inte nåt som tilltalar alla men jag brukar le och säga:
"Varför inte?!" och med tanke på de förutsättningar vi har så kommer jag inte heller skämmas om vi inte skulle lyckas för då har vi iaf haft roligt på vägen och fått en bra grund!  

Visst har jag tävlat på hög nivå tidigare men det var ett par år sen, är galet ringrostig men i sann "Eva anda" tänkte jag återgå till tävlandet, med buller och bång!  

Och ska äntligen dra igång Mondioringen på allvar och verkligen satsa på att lära oss momenten ordentligt, sen är det trist att aldrig kunna tävla då han är kastrerad men då får han bli läromästare istället!  

Och då vi nu går in på vinterhalvåret så regnar det ju inte lydnadstävlingar heller, och med jobb varannan helg kan man säga att det är rätt späckat i kalendern nu..

Så, full fart i hundlivet med andra ord!
Men ser fram emot resan med Zlatan och i början på November drar jag och Veronica på Lydnadsläger hos bästa Lillemor Edström! Ska bli galet roligt!  

I övrigt då?!
Jo, livet rullar på rätt bra, vi stormtrivs i vårt nya hus och livet med knattar och hundar blir sällan långtråkigt kan man ju säga...  

Har oxå varit på Danderyds Sjukhus och träffat en professor och diskuterat min störning i ämnesomsättningen och min PCOS vilket gett ca + 30 kg på vågen -på 18 månaders tid!!   

Nu medicineras jag och det funkar OK såpass att jag inte får dessa "chock ökningar" i vikten längre men vi diskuterade vad man kan göra och han rekommenderade en gastric by-pass!

Personligen ska jag erkänna att jag ibland tänkt att överviktiga "tar den lätta vägen ut" genom att operera sig men inser att jag vet inget om deras historia så vem är jag att döma?!   

Jag har själv kämpat motströms i ca 2 års tid nu och visst jag skulle kunna sätta mig ner och köra "jag har faktiskt en diagnos som ger övervikt" attityden men nej, jag försöker lösa problemet och enligt professorn har jag 2 val:
Operera mig eller acceptera läget!!

Jag har också en del tvivel om "alla komplikationer" man kan få efteråt och det skrämmer mig och ställde mig också väldigt undrande till rådet, för skulle det verkligen funka om problemet nu är hormonstyrt?!
Men enligt experterna så jodå, de har sett goda resultat på andra patienter med samma problematik!  

Så jag har bestämt mig för att jag vill ha operationen, frågade honom om det verkligen inte fanns en chans att lösa problemet med kost och träning?!
Han tittar då på mig med ett leende och svarar: "Hur har det funkat tycker du!?"..  

Och nej, nu är jag less på att kämpa i motvind och försöka sköta kost och träning men ändå bara bli tjockare...
Jävla tur att man är snygg helt enkelt...  

Han sa också att det faktum att jag samlar vätska i kroppen (käkar vätskedrivande och gör jag inte det ser mina fötter ut som om jag hade elefantsjukan..) troligtvis INTE beror på PCOS utan snarare störningen i ämnesomsättningen..
Och självklart är det inte bara vågen som spökar då hormonerna rasar i kroppen!   
Brukar säga att jag är skendräktig ibland och det stämmer nog ganska bra, ni ska få ett scenario:

Ledig torsdagskväll, sitter och ser på en komedi i soffan med älskling och hundar då jag plötsligt brister i gråt, chockad vänder sig sambon till mig och undrar vad som händer/varför är jag ledsen?!
"Men det vet väl inte jag"!!! Är det enda svar jag kan ge och jag visste verkligen inte... Joråsörrusåatt...  

MEN nu har jag precis inlett en 3 veckors ledighet, nu ska jag bara träna hund, mysa med familjen och ladda energi inför vintern! Nästa 7-sväng har jag tagit ut semester och då sticker vi till stugan och sover i en vecka!
(ja, förutom träna och tävla lite hund då!   ..)

Ska också försöka hålla mer liv i bloggen framöver så jag säger:
Puss å kram på er & på återseende!


Ovido - Quiz & Flashcards