Alla inlägg under november 2011

Av Eva Glimmerdahl - 27 november 2011 09:04

Herregud så fort det går!!   

Redan 1:a advent idag men känns konstigt, för mig som för alla andra antar jag, att vi snart kliver in i julemånad och inte sett en enda flinga snö än så länge??

Inte ens den där första snön som brukar falla ligga nån dag och sen försvinna... Iaf inte här i Sthlm... Kan leva utan snö, jag bara hoppas att det inte blir så att när den väl kommer så ligger den kvar till midsommar ist..

Fast på julafton får det gärna vara vitt såklart...  

Börjar nästan ångra + faktiskt sura lite över att jag bytt till vinterdäcken redan, de kommer väl vara blankslitna lagom tills jag behöver dom på allvar?!...  


Och motivationen med att vara icke-rökare håller i sig!!

Har helt klart jobbiga stunder och lite svårt att sköta kosten så bra som jag borde men jag har iaf inte rökt ett enda bloss, imorgon är det två veckor!!   


Och faktiskt satt igång att köra mina pass på crosstrainern på morgnarna, nu låter det väldigt seriöst, jag har kört två morgnar i rad och säkert inte så långa pass som alla andra men jag är iaf igång!!  
Har faktiskt beställt hem dvd skivor med Zumba oxå!

Så jag kan köra hemmavid på kvällarna då knattarna sover eftersom jag inte kommer iväg till nåt gym kvällstid..

Tror det är en träning som jag kommer gilla och som passar den gamla "dansar genen" rätt bra...


Har lite svårt att hålla motivationen vad gäller kosten till 100% så då blev nästa åtgärd att öka motionen ist...
För jag har insett att jag är en allt-eller-inget- personlighet...   

Antingen tränar jag och äter bra    eller så gör jag ingenting som jag borde   .... 


Och detta är nog lite genomgående i mitt liv he he, antingen tränar jag hund 6 dagar i veckan eller inte alls...
Antingen röker jag som en skorsten eller inte alls.. Jag måste helt klart jobba lite på att hitta balans...  
Nåt som i min värld alltid låtit ganska tråkigt... Men inser att med den vardag man lever i med barn och hundar så är det nödvändigt att hitta en balans helt enkelt...

Men har också kommit igång lite smått med Röyas lydnadsträning och blir bara såå glad av att träna denna virvelvind till hund!   
Missförstå mig rätt, jag måste vara fokuserad när jag kör henne då hon är vääääldigt lättstörd men hon är ju så entusiastisk att man kan inte låta bli att le!  
Malletanten slipas också inför det årliga tjänstehundsprovet, känns gött att vara igång med hunderiet igen oxå såklart..  


Och måste berätta, pratat med en bostadsförmedlare hos en av hyresvärdarna där jag söker lägenhet och jag har stått i kö sedan februari 2010 (vilket kanske också förklarar för folk att beslutet att skilja sig i April 2011 inte var ett förhastat beslut...  ) men har varit hyresgäst hos dom tidigare och flyttade ju 2006 och jag förklarade läget och sa att jag är en singelmamma med två barn + hundar och jag har inga betalningsanmärkningar el dyl och ett fast jobb med hyfsad lön.. så vad är problemet?! Har ju trots allt köat i snart två år?!   
Och då gjorde hon så att hon satte 2006 som mitt ködatum - istället för 2010 - så förhoppningsvis lär det gå lite fortare på lägenhetsfronten nu...  


Och jag LÄNGTAR efter att få återgå till jobbet igen!!   

I början på december är det dags och jag behöver verkligen få göra det, många andra skulle säkert vara hemma då handen inte är bra men om jag ska vänta tills dess pratar vi månader, och jag saknar jobbet - kollegorna och att röra på mig och kunna aktivera hundarna!
Sen finns det visst trevligare saker att göra än att åka på larm i botkyrkanatten då det är kallt och rått men jag saknar det...   jag vet.. men jag gillar ju verkligen mitt jobb.. 

Mina äldre kollegor brukar säga att det är inte ett jobb att vara hundförare - det är en sjukdom!!    


Men idag blir det lite adventsfika med ex-maken och knattar, jag och flocken laddar för en ny vecka med sjukhusbesök, tandläkarbesök, hundträning och knattemys i massor!!  
Önskar er alla en trevlig 1:a Advent och hoppas ni får en bra vecka!   

Av Eva Glimmerdahl - 21 november 2011 09:23

Sådär, idag har jag varit rökfri i en vecka!!   
Visst har jag jobbiga stunder men känns rätt bra ändå faktiskt...

Tror mycket är min mentala inställning denna gång, nu ångestar jag inte över "åh, jag MÅSTE sluta, jag FÅR inte" o s v utan tog inställningen att :"Jag HAR redan slutat, så, klart! Pang bom!" så lägger jag inte mer energi på de tankarna utan gör något annat ist...


Var i fredags på konsultation ang bröstoperation i Linköping och det var en bra konsultation och den klinik där jag bestämt mig för att operera mig, min tanke är början på Mars typ, vi får se hur jag får ihop det schemamässigt..

 

Och apropå Linköping så står det 1-0 till Linköpingspolisen vs Eva...  
Kom ut från konsultationen, kör ut från en stor parkeringsplats och tänker "om jag kör runt denna byggnad så kommer jag ut på stora gatan igen och då hinner gps:en starta upp oxå"...

Varför blondinhjärnan inte bara åkte ut där hon kom in är en gåta endast gud kan svara på tror jag..   


Nåväl, hänger på en taxi runt nämnda byggnad, möter en polisbil på tvärgatan, tänker inte nåt speciellt på det, kör vidare, polisen dyker upp bakom mig och hänger med mig då jag kör genom Linköping.. "jaja, de får väl följa med hem om de vill" tänkte jag för mig själv men efter några minuter stoppar de mig... En manlig + en kvinnlig polis..
Visar sig att tvärgatan där jag mötte dem, där får man inte köra bil, jag såg dock inga förbudsskyltar?!


Nåväl, ber om ursäkt, förklarar att jag inte är från stan utan bara försökte hitta ut.. Den kvinnliga polsien står och mumlar om att "ja det kanske inte är välskyltat"...

Medan den manliga variantens bistra uppsyn tydligt visar att jag inte är den första som uttryckt den meningen men i mitt fall var det ju faktiskt sant, skitsamma, han hade redan bestämt sig för att stoppa + ge böter så det var bara att gilla läget.. Ordningsbot på 1000 kr! SUCK!!   


Ska ju dessutom ner de där sista 10 kilona innan det är dags för operation... de var kanske inte en full 10:a kvar från början men efter att ha opererat handen och mest legat på sofflocket och käkat praliner ett antal veckor så har jag nu lite att göra kan man säga...   

Sur som satan blir jag oxå när jag väger mig   och ser att det går åt fel håll MEN fördelen är att jag nu äntligen verkligen fått upp den rätta motivationen!  

Den har varit segstartad, vilket den med handen på hjärtat alltid är, mina "tokrace" föregås alltid av ett antal halvdana försök... Ha ha snacka om självinsikt! Måste ju vara rediga vuxenpoäng på den...  


I övrigt känns livet jävligt gött faktiskt..   

Visst finns det fortfarande bitar som ska på plats, få egen lägenhet e t c men det känns riktigt bra att vara tillbaka i svängen med "varannan vecka livet" med knattarna, har dom i nästan 3 veckor från och med igår och det ska verkligen bli supermysigt!!
Underbart att kunna få lite extra tid efter operationer o s v...

Handen fungerar riktigt jävla dåligt på ren svenska men jag biter ihop och kämpar på!  


Hundarna mår hyfsat bra, vi ska ta krafttag i träningen då det börjar bli dags för Tixans årliga prov och den ludna studsbollen behöver träning och uppfostran punkt....

Anledningen till formuleringen "hyfsat bra" är att vi fortfarande inte riktigt fått bukt med Röyas mage men har goda förhoppningar om att det ska lösa sig inom en snar framtid!

Dock valde Röya att igår sprutlackera bagageluckan..   kan ärligt säga att det är bland det vidrigaste jag varit med om, blev att sanera både bil och hund.. Tur att brorsan var hemma och kunde komma och hjälpa med att lyfta ur hundburen...  


Har fortfarande den långdragna förkylningen i kroppen     så ska lägga all fokus på kosten i en vecka sen hoppas jag på att kunna börja träna igen!

Nu dags för en kaffe och ta tag i denna vecka med krafttag, ikväll väntar skyddsträning, i övrigt bjuder veckan på mycket vardagsbestyr, lydnadsträning och knattemys och till helgen blir det lite party tror jag!
Puss & Kram på er!!
  

Av Eva Glimmerdahl - 14 november 2011 09:51

Motivationen har ju varit sådär halvdan på sistone gällande det mesta men ett redigt tjejesnack med Kristin i helgen och att faktiskt ta sig tid att fundera och planera lite så börjar det jävlar i mig lossna!!   

Startade dagen idag med ett veterinärbesök med Röya, tyckte jag kände nåt konstigt i magen på henne, visade sig vara ofarligt och en effekt efter kastrationen.. skönt.. dock är hon lös i magen typ varannan dag så lite "bra bakterier" och lite skonkost så ska det nog lösa sig!   


Haft en supermysig och lugn helg där jag druckit vin med Kristin och käkat mysig söndagsmiddag med bästa Kristian!
Är så glad för alla mina underbara vänner, puss på er allihop!!  
 
I övrigt har jag mest tagit det lugnt, har en långdragen förkylning i kroppen så träningen av mig själv får gå lite på sparlåga en stund till... Dock tagit tag i kosten ordentligt från och med idag!!
Också kört ett pass lydnadskurs, var länge sen jag "instruktörade" men åh så roligt det är med motiverad elev!!  

Och den största nyheten är nog att idag har jag SLUTAT RÖKA!!!      
Kör racet ihop med kollegan Maria, så får vi stötta varandra men en annan sak som tar hårt, utöver det klassiska "det är ohälsosamt, dyrt e t c.."

Det som tog var då jag nämnde för knattarna att jag skulle sluta röka och DE tog detta på största allvar  
och frågar då NÄR jag ska sluta så jag lovade dem att jag skulle vara rökfri nästa gång de kom från pappa...
Och det är på söndag....   


Och visst har man lovat sig själv och säkert även omgivningen att man ska sluta förr...
Men nu har jag lovat KNATTARNA så då är det ju bara att bita i det sura äpplet och leverera för jag kan svika mig själv så att säga men jag fixar fan inte att svika dom....  

SÅ inte ett enda bloss idag och så tänkte jag att det skulle fortsätta!

 

I övrigt ska vinterdäcken på bilen idag, det väntar två besök hos sjukan med handen i veckan, likaså filmkväll, hundträning och långisar med Maria och på fredag blir det en tripp tur & retur till Linköping - då är det dags för ännu en konsultation ang. tuttoperation!     

Ska också passa på att träffa en annan gammal träningskompis och köra lite mera hund..

Blir mest troligt ett besök på jobbets hundträning också... Tja, en vecka i hunderiets tecken kan man säga... 

Och på söndag är det dags att fira nästa knatte som fyller år!!
  
Hur är det möjligt att Oliwer fyller 5 år redan?! Jag är ju fortfarande bara 25??... Eller?!...  

Och då tar jag "över" knattarna och har sedan dem på heltid fram tills dess att jag börjar jobba igen!! LYCKA!!!

Nu önskar jag er alla en riktigt härlig vecka!!   
Puss & Kram på er!!
  

Av Eva Glimmerdahl - 8 november 2011 23:15

Nu ska vi se hur detta funkar men ska försöka ge er lite bilder på mina underbara malleflickor!  
Bilderna är tagna med min mobiltelefon så kan nog varken skryta med bästa kvalité eller några fotografgener i kroppen heller men enjoy!

Röya 6 veckor


 

Börjar praktisera på jobbet ganska omgående..  


   Det är slitigt att praktisera som tjänstehund... Röya 6 månader  

   När man är ledig får man ju se till att mysa med resten av flocken.. 


   Det är viktigt att vätska sig under ett arbetspass!!   


    Världens bästa malletant Tix!!  

 Tix, som gärna slappar ordentligt i gröngräset då hon har semester..  

     Å de fina malleflickorna på plats i gamla tjänstebilen!!  

Av Eva Glimmerdahl - 6 november 2011 18:10

Herregud, jag kan med handen på hjärtat erkänna att motivationen inte varit sådär skyhög gällande nånting egentligen under denna sjukskrivning..   


Ett och annat trivselkilo har det blivit, dock inte alltför många vilket är skönt iof, men blir inte så lite trött på mig själv då jag tänker att "nu är det minsann dags att ta tag i den där kosten", lagom efter morgonkaffet ungefär,   

och sen då man går och handlar under dan så landar den där jävla chokladkakan i korgen likförbannat?!   


Dessutom skulle jag ju sluta röka för nån vecka sen men då dagen D kom kände jag bara "Nej, jag har ingen lust alls".... Och såpass mycket självinsikt har jag att jag vet att då är det inte ens lönt att försöka..   


Och dessa 6 veckor utan hundar har jag ju inte gjort annat än LÄNGTAT efter hundträning!!

Vi hann förvisso med ett lydnadspass och en långis innan knattarna blev dåliga, vilket de fortfarande är..    

Lydnadspass låter lite väl seriöst iof..  

Röya 9 månader har en halvdan inkallning, kan sitt och ligg hyfsat och apporterar gärna grejer - ja, förutom metallen då... ok, nu var jag inte helt rättvis, hon apporterar metallen - hon gör det bara ganska långsamt och med 18 släppanden på vägen...


Hon gjorde illa sig på metallen en gång under tandbytet och sen dess är den obehaglig tycker hon men jag försöker att inte lägga några krav här utan bara leka med den så tror jag nog att det ger sig..


Har ju haft en viss ångest då jag brukar vilja dra igång träningen på allvar vid ca 6 månader men där i krokarna kastrerades Röya och var beordrad vila i 4 veckor och sen opererade jag handen men men jag började å andra sidan inte träna Rocco förrän han var 10 månader och det blev ju ett rätt hyfsat resultat av den hunden ändå kan jag tycka..  


MEN det finns nåt vi brukar sysselsätta oss med på jobbet och där är det få som slår Röya på fingrarna kan jag säga, eller ja, den ludna cirkusloppan har ju alltid motivationen i topp och att köra uppletande/ saksök i div. miljöer - det är hon riktigt duktig på älskade lilla cirkusloppan!   


Men nu börjar jag känna motivationen spira i kroppen, nu jävlar är det dags!!   

Lagt en plan både för då knattarna är friska och kan gå på dagis och om de är sjuka och hemma, både för träning av Röya och mig själv!  Ja, sen ska ju världens bästa malletant Tix ha sitt oxå såklart!!   


Rökningen då? Tja, grundplanen är iaf att sluta under November månad, exakt vilken dag detta blir kommer visa sig..


Nej, fram med frolicpåsen och metallapporten - nu ska jag & Röya leka en stund, hoppas ni alla har en skön söndag, puss & kram på er!!
  


Av Eva Glimmerdahl - 5 november 2011 15:10

Välkomna till min nya blogg!!
Har saknat att blogga och hoppas att ni ska vilja kika in här mellan varven ..  

Så vad har hänt sedan sist och hur leker livet?!
Jo, är ju numera singelmamma som ni vet och vi börjar sakta men säkert landa i vår nya vardag..

Har ännu ej lyckats få tag i en egen lägenhet utan är inneboende hos syrran under tiden och det funkar fint..


Klart att det är klurigt ibland att halva tiden vara singelmamma med två galna smågrabbar och två vilda malinutter (även som senatse tillskotten Röya står för merparten av den delen.. )
Och andra halvan jobbar jag natt i länets södra delar som hundförare...
Men måste säga att även om jag jobbar i ett "hårdare" klimat än tidigare så trivs jag som fisken i vattnet!   
Har ju världens bästa kollega att jobba med, ja Maria den tvåbenta menar jag då, och dessutom så gör jag ALLT ihop med min älskade tjänstehund Tix!!  Och lilla Röya får vara med och praktisera - kalas!!     

Dock är jag ju sjukskriven just nu p g a att jag återigen opererat handen och det är en lång jävla historia som jag inte tänker gå in i detalj på men vi kan säga att det gjordes en miss och jag kommer aldrig återfå nån speciell funktion i lillfingret utan försöker nu rehaba och "rädda det som räddas kan" vad gäller ringfingret ist...   


Men har haft många nära & kära som stöttar och supportar mig och vill ge en stor eloge i guld till er allihopa!
Ingen nämnd och ingen glömd!!   

I övrigt börjar det bli dags att ta tag i träning av både mig själv   och hundar naturligtvis    och såklart sluta röka!  
Har ju inte fått belasta handen alls på 8 veckor och verkligen haft ångest över att träningstiden bara rinner ifrån mig!! Speciellt vad gäller hundarna, men men det tar vi nog igen!!

Och stort tack till lillasyster Malin & hennes sambo Mischa som tog väl hand om malleflickorna de första 6 veckorna efter operationen!   
Har en månad kvar på sjukskrivningen och bestämt mig för att jag ska vara rökfri då jag återgår till jobbet igen! 


Och denna sista månad passar jag även på att ha knattarna lite extra, är som sagt skönt att jag & Micke har en god föräldrarelation och verkligen är vänner!   

Saker och ting flyter på smidigt och vi hjälps verkligen åt och löser allt som rör barnen...
Vi kan oxå umgås en eftermiddag över en kaffe och detta tror jag har varit till stor fördel för barnen, önskar faktiskt att alla som skiljer sig skulle kunna vara vuxna för deras barns skull...


Nåväl, nu är det dags att kela lite med knattarna och ikväll ska jag lära Röya att metallapporten går att bära utan att himlen kommer falla ner..  


Puss & Kram på er allihop!!
  


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards