Alla inlägg under juni 2015

Av Eva Glimmerdahl - 25 juni 2015 18:50

Ja, tyvärr har Zlatan varit dålig en period,   det startade en fredagsmorgon då han var vinglig, desorienterad och hade ryckningar i ögonen, den medicinska termen på dessa ögonryckningar är horisontell nystagmus...
Han hade ett sånt här "anfall" i ca 2 timmar!    
Det blev naturligtvis en snabb tripp till veterinären och vi har tagit flertalet prover och de har undersökt honom ordentligt men kan ej hitta vad som är fel....  
Efter dessa anfall är han riktigt trött och det läskiga är att de flesta anfallen kommit då han sovit....

Dessa "anfall" (vet ej vad jag ska kalla det men kallar det anfall/episod då det går över...) höll på under hela helgen, dock varade de inte lika länge och utan ögonryckningarna men från sömn har han kastat sig upp och varit stressad, vinglig och desorienterad...   

Och jag ringde runt till samtliga djursjukhus (Albano,Bagis,Ultuna; Väsby, Västerort och Strömsholm mfl) men ingen kunde erbjuda något annat än övervakning under helgen och då kände jag att han var tryggare hemma utan att tillsätta stressen av att vara på ett okänt djursjukhus...
Till slut tisdag eftermiddag förra veckan fick vi träffa en Neurolog på Albano!   
Fler tester gjordes och fortfarande inget svar på vad som felar men vi har kunnat utesluta en mängd saker såsom: ormbett, fästingbett, vestibulärt syndrom, epilepsi, stroke, förgiftning mm...
Är ju såklart lättad och glad att inget av detta stämde men man vill ju ändå veta liksom...  

Så det jag och veterinärerna är överens om är att NÅGOT neurologiskt fel var det, men oklart vad!

Enligt vetten så händer det att hundar har en "neurologisk episod" och sen händer det aldrig igen, livet går vidare, det kommer aldrig tillbaka....eftersom detta höll i sig i totalt 4 dagar så var jag såklart livrädd under tiden - det kan fan inte vara sant tänkte jag, skulle vi bara få 8 månader ihop?!
Men men, det viktigaste för mig är att Zlatan mår bra nu!  

Och peppar, peppar har vi nu jobbat en sväng och sakta tagit tag i träning igen och än så länge verkar det funka!
Neurologens råd var att leva som vanligt och uppstår detta igen så kommer vi gå vidare med utredning...
Då blir det ryggmärgsprov och en MR-röntgen...


Ska erkänna att tanken på en lillasyster till Zlatan kanske känns mer aktuell nu men kände ändå att jag vill inte köpa hund "i panik" så att säga så jag avvaktar och hoppas jag och Zlatan får ge järnet först!
Så håll nu en tumme för oss....


I övrigt har vi massa spännande och kul grejer på gång, här närmast väntar en helg på High Chaparall för hela familjen!  
Varit en dröm för mig sen knattarna kom men fick tips att vänta tills de var i skolålder så de riktigt kan njuta och uppleva allting och vet inte vem som är mest exalterad - jag eller knattarna?!  
TACK MALIN som passar Zlatan under tiden!   

Dessutom har det ÄNTLIGEN börjat röra sig på vågen oxå, stod ju still första 3 veckorna men har nu tappat totalt 25kg! Då med -10 på diet inför operationen och nu -15 kg senaste 7 veckorna...  
Nu har jag 17 kg kvar till målvikt och det känns heeelt okej.. 
Sparat ett par jeans jag ville ha då jag gått ner lite - de är ju självklart för stora nu istället....  

Nej, nu väntar en kaffe i soffan och planen för guldhunden framåt är att ta tag i Klass 3 träningen och lägga på fysprogrammet igen! 
Hoppas nu att vi får en skön och solig sommar, på återseende!
      

Av Eva Glimmerdahl - 2 juni 2015 21:13

Bättre sent än aldrig får man väl säga om detta inlägg...  

Vi har varit och tävlat VM!
Den 6-10 Maj gick FMBB (Belgar VM) av stapeln i Tjeckien!
En väldigt kul erfarenhet och vilken vecka vi hade!   


Vi startade helgen innan med att besöka vänner och gå på dop och sen fortsatte vi och besökte även Holländar VM i IPO som gick av stapeln i Falkenberg - mycket trevligt arrangemang och kul att träffa på gamla och nya bekantskaper och kika på duktiga randiga!
Då söndagskvällen kom bilade vi alltså från Falkenberg vidare till Tjeckien, många långa timmar i bilen blev det men Zlatan tog det hela med gott mod!  

Dock märktes det under VM veckan att det var betydligt varmare där än här hemma och första tävlingsdagen av två hade vi 30 plusgrader!    
Och vi gjorde inga höjdarprestationer någon av dagarna, med handen på hjärtat får jag erkänna att dessa två tävlingsdagar var nog de sämsta två vi gjort hittills!  

MEN då vi tävlar vårt första VM har jag bara haft honom i 7 månader och han har aldrig hållit på med tävlingslydnad innan så målet var att inte nolla nånting och det målet lyckades vi iaf hålla även om poängen inte var med oss...
Men vi slutade på 8:e plats av 18 ekipage och utan nollor i protokollet så topp 10 på vårt första VM får väl duga liksom!    
Och mycket kul har vi haft med alla nya och gamla bekantskaper i svenska laget, TACK ALLA för en otrolig vecka!!   
Vi hann till och med besöka ett tjeckiskt krokodil zoo en av dagarna, i trevligt sällskap dessutom..
Tjeckien som land var också fascinerande och rekommenderas absolut!

Vi behöver helt enkelt träna mer och få mer erfarenhet!
Och det var planen då vi kom hem, vi har ju tränat internationell lydnad i 2 månader och helgen efter vi kommit hem var det dags för en klass 2 tävling på hemmaplan!
Stackars Zlatan fick nöja sig med en genomkörning och dagen efter tävlade vi och nollade tyvärr läggandet då han satte sig så fint men då vi tränat sättande istället senaste 2 månaderna så köper jag det misstaget faktiskt...
Trots detta så knep vi ett 1:a pris på 172.5 poäng, 2:a plats och tog därmed LP 2 oxå!    

Sen var det dags veckan därpå att återgå i tjänst och tillbaka till vardagen men på 2 dagars tid så växte det ut en konstig "knöl" på Zlatans lår, ingen finne eller så utan som en naken bit vävnad liksom... han var väldigt irriterad av denna och då jag inte visste vad det var så åkte vi in och skar bort den och knölen skickades på analys, väntar fortfarande svar men hoppas självklart på nåt ofarligt!    

Och den kreativa herren har lyckats knäcka sönder tratten och då fick han ha munkorg -  han fick några stygn på låret efter knölborttagningen - dock lyckades han få av sig korgen och slet upp sina stygn så det var bara att åka in och sy om dessa....   
Nya stygnen hann sitta några dagar innan han i en obevakad nanosekund (hade tagit av tratt + munkorg och han stod och åt mat så tog jag nåt steg åt sidan för att räcka nåt till barnen) och i den jävla nanosekunden lyckas han slita upp stygnen IGEN!!!!!!    

Suck... kände inte att det var nån mening att sy om honom en tredje gång - det läker ju ändå men tar lite längre tid... Och imorgon är det dags att nöta uniform igen - dock bara 2 nätter - sen drar vi ner till Halmstad på Mondioring Seminarium! Ska bli galet roligt!
Men stackars Zlatan har ju inte gått för fullt på ett par veckor nu så jag anar att han kommer ha jävligt roligt på lägret...    

Ska för ordningens skull förtydliga att knölen bara satt fast i huden och det var alltså inget större ingrepp och har rådgjort med veterinär som inte ser några som helst hinder för att träna lite på seminariet!!


Efter detta ska vi återigen ta tag i lydnaden och målet är fortfarande att starta klass 3 innan året är slut, dock måste vi på allvar ta oss tid och träna apportering ordentligt och befästa momenten så tävlandet blir det lugnt med under sommaren!  

I övrigt är jag valpsjuk typ varannan dag... Men vad ska jag välja.... Malle?? HH?? Kelpie???

Tankarna är många men tiden får väl utvisa vad det blir, i övrigt händer mycket spännande i vårt liv och jag är galet tacksam över min fina kärlek och vår tokiga, härliga familj!  

Många hör av sig och undrar hur jag mår efter operationen, tack för all gullig omtanke men sköter jag bara mat och dryck så mår jag ganska bra efter operationen även om den där vågen inte rör sig neråt så fort som JAG skulle vilja.. Tålamod är ju som bekant inte en paradgren!    

Nej, nu ska jag krama kudden och förbereda ny arbetsvecka, på återseende!

Ovido - Quiz & Flashcards