Direktlänk till inlägg 19 oktober 2015

Himmel och helvete...

Av Eva Glimmerdahl - 19 oktober 2015 16:46

Förra måndagen var vi på återbesök på Albano, då hade Zlatan ätit medicin i ca 3,5 veckor!
Och under denna period har han haft ganska kraftiga biverkningar såsom vinglighet, ökad aptit och törst e t c MEN detta har sedan gått över och det verkade som att medicinen "satt sig"...  

Så vi var på Albano kl 9 på måndags morgonen och fick grönt ljus - nu skulle vi köra på och leva som vanligt - var galet lycklig och lättad!!  

MEN såklart varade det inte... endast några timmar faktiskt... vid lunch - samma dag - så fick Zlatan det kraftigaste anfallet någonsin!!      

Ögonryckningar (horisontell nystagmus), vinglighet, stressad och desorienterad och detta höll i sig - jag fick order om att ge ytterligare medicin vilket jag såklart gjorde och bibehöll telefonkontakt med veterinärerna under dagen MEN det gav aldrig med sig iaf..
SÅ vid middagstid åkte jag in till Albano igen, akut, det slutade med att då jag till slut lämnade honom, vid kl 20 på kvällen - pågick fortfarande anfallet!!   

Zlatan fick läggas in på intensiven under natten och en djursjukvårdare överavakade honom ständigt då de var rädda för nytt anfall och ville kunna ge läkemedel intravenöst direkt om något hände...  

Men dagen efter så fick jag hämta hem honom på eftermiddagen, då var han återställd och har lyckligtvis inte haft några fler anfall sen dess!      

Vi har dock höjt medicindosen då han tydligen låg "lågt" i dos...
Men nu är alltså planen att med högre dos kunna leva och köra på som vanligt!  

Dock känns det ju inte jättebra att han har värsta anfallet nånsin - när han väl går på medicin?
När jag dryftade detta med veterinären får jag svaret; "det enda vi kan säga är att för vissa funkar det och för andra inte"....  
Epilepsi diagnosen är ju inte heller huggen i sten men det är helt enkelt deras enda/närmaste gissning just nu...
"Han har ju inga klassiska ep-anfall".. Nej, det vet jag oxå MEN VAD ÄR DET DÅ???
Det konstiga i detta är att inga andra prover visar något fel?!
Inga blodprover, vi har tagit ganska många och inte bara "standardprover", man har kollat blodtryck, hjärta, lungor e t c e t c... Men vi håller kontakten med neurlog och ja, fortsättning följer?!  

Några har frågat om jag inte borde ta Zlatan ur tjänst och kanske avliva honom?!
Missförstå mig rätt nu, jag är INTE av åsikten att man ska rädda alla djur - till varje pris - för sin egen skull!
Jag anser inte heller generellt att man ska sjuka hundar i tjänst så ja, jag kommer få skaffa Zlatan en "parhäst" helt enkelt!....  

Och ett värdefullt och kvalitativt liv för Zlatan ÄR att vara tjänstehund, få vara med och arbeta, träna - OCH kela på soffan!  

Att bara ha ett skal i soffan är inget värdigt hundliv varken i hans eller min värld och skulle vi komma dit kommer han absolut få somna istället!  
(Det kan säkert passa en trevlig liten sällskapshund eller pensionär men en mallehane på 5 år som är van att arbeta?! Nja, jag tror inte det va...)

MEN Zlatan är en grymt bra tjänstehund och framförallt en hund jag verkligen älskar och jag vill vara JÄVLIGT säker på vad diagnosen är "innan jag släcker lampan" så att säga...  

Sen kanske man aldrig får ett riktigt svar/diagnos och skulle det fortsätta nu med anfall titt som tätt trots höjd dos medicin ja, då kommer jag ta mitt ansvar som hundägare och låta honom slippa lida...


MEN skam fan den som ger sig!! Vi krigar vidare och jag hoppas ni håller en tumme för att tygen håller en bra stund till!    

 
 
Ingen bild

AK

24 oktober 2015 13:24

Det kan inte vara b-vitaminbrist e d som orsakar det? Kan ju ge kramper om man har brist på B-12 t ex. Men jag antar att ev vitaminbrist är kollad redan?

Eva Glimmerdahl

30 oktober 2015 00:19

Hej, tack för input men ingen vitaminbrist heller även om jag önskar att det "vore så enkelt"...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Glimmerdahl - 8 juli 2017 07:46

Livet svänger fort ibland och efter en tid så bestämde sig sambon och jag för att inte genomföra bröllopet utan istället gå skilda vägar.. Vi är dock fortfarande vänner och kommer fortsätta vara det👌, efter nästan 6 år tillsammans, samma ar...

Av Eva Glimmerdahl - 29 november 2016 23:08

Oj, har ju inte bloggat på månader! Detta har inte berott på att vi ligger på latsidan, nej nej, vi har hunnit med en hel del!    Det har varit turbulenta månader med vår lille dobbis, blockmongot rockar på och privat rusar det på i ett galet tempo, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 augusti 2016 22:09

  Som de flesta redan sett på Facebook har vi alltså blivit med valp och rasvalet denna gång har förvånat - och förfärat- många!     Briska´s Karat är en brun dobermann hane på 8 veckor som hämtades hem i måndags, vissa frågar om det var ett spon...

Av Eva Glimmerdahl - 7 juli 2016 22:14

Första helgen i Juli spenderades i Naestved i Danmark, på Danish Open som arrangeras av Mondioring Club Danmark av duktiga Jonas C och hans team - och vilket häftigt event de bjuder på!      Temat var "Ghost Town" och bjöd på en hel del klurigheter, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 juni 2016 20:53

    Bjuder på två bilder i denna blogg, den första är från dagens träning, fotograf Paula Seise, den sista är tagen med min mobilkamera i garaget på jobbet men demonstrerar tydligt det som summerar mitt kära blockmongo;den hysteriska men ändå t...

Ovido - Quiz & Flashcards