Alla inlägg under mars 2012

Av Eva Glimmerdahl - 24 mars 2012 09:05

Ja, det har hänt en del sen sist!


Jag har ju som bekant skrivit här i bloggen att det inte är så mycket tryck i Röya som jag hade önskat, jag har oxå skrivit en massa positiva saker men självklart var det inte det som räknades..   

Detta föranledde en häxjakt utan dess like och jag blev uthängd i uppfödarens blogg som psykfall med taskig barndom
e t c    varför?!
Jo, för att jag skrev att det saknades lite tryck i hunden?!
En reaktion jag kanske inte anser är i proportion med det jag skrev?!   

Och tack till alla er som hört av sig, krokiga och icke krokiga, valpköpare och uppfödare, kan inte annat än hålla med om att detta är pinsamt och oproffsigt av en uppfödare och att detta fått abnorma proportioner!
Jag kan inte heller annat att förstå beslutet att inte välja samma varumärke - eller att inte återanvända det iaf...

Uppfödaren hörde av sig och ville att jag skulle sälja tillbaka Röya till dom alternativt omplacera henne då det jag skrev gav kenneln dålig reklam!
Och visst, med antalet valpar som tillverkas där så förstår jag att man behöver positiv reklam men nu ansåg jag att det jag skrivit "inte var så farligt?!"...
Man kan ju oxå undra varför man inte sagt nåt tidigare om man nu ansåg sig bli smutskastad?!   


Och en annan anhängare var aktiv i häxjakten och hade tydligen tagit väldigt illa vid sig för att jag "snackat skit" om en SLÄKTING till hennes HUND!! 
Följden blev en diskussion med pajkastning stil a´ la 13-åring!   
Och jag kan inte låta bli att undra, om nån reagerar så starkt på en sån "skitsak" som att nån säger att det är för lite tryck i hundens släkting - 1. Har man då trampat på en öm tå?! 2. Vissa kanske har lite för mycket fritid?!

Och jag bestämde mig för att testa Röya för Tullen - och de vill absolut inte ha något tryck i sina hundar, tanken att kunna bita tag i en människa får inte finnas i deras hundar då de "inte har råd med såna anmälningar"..
För - precis som jag sagt hela tiden - är hon väldigt miljöstark och duktig att söka med näsan!
Så den 19:e mars så L-testades Röya för Tullen med godkänt resultat!     


Och nu sitter jag här med ett protokoll från Tullverket där L-testet visar att mod, skärpa och försvar är OBEFINTLIGT!!!
Inte litet - obefintligt!   
Detta styrker alltså det jag sagt om Röya - både positivt och "mindre positivt"...   
Vad ska uppfödaren göra nu?! Hänga ut hela Tullverket som psykopater då de säger exakt det jag sagt?!
Men det är lite bitterljuvt att ha rätt kan jag säga...


För öppen och ärlig fick man ju vara - så länge det var positivt!?
Och om det nu är så att resten av kullen har så mycket tryck att man knappt vågar träna skydd med hundarna , då kan jag bara beklaga en ojämn kull..


VARFÖR
det saknas tryck i Röya?! - Vet ej, kanske det har med hårlaget att göra?!
Det är iaf min teori - MEN - jag säger inte att Röya är en dålig hund!!   

Det är hon absolut inte, hon är en mjuk, glad och snäll tik som är bra i sökarbete och mijlöstark och om nästa ägare vill tävla t e x lydnad eller bruks har de en hund med massa kapacitet!!
Jag känner en hel drös duktiga krokiga hundar - och hussar & mattar - och tycker riktigt bra om dem!

MEN tyvärr så passar hon då inte för MINA ändamål, jag köpte Röya för att ha henne i tjänst, nu har det visat sig att hon inte riktigt har de egenskaperna och jag har tyvärr ingen möjlighet att behålla henne om hon inte blir tjänstehund - då får hon nämligen inte vara med på jobbet och vad ska jag då göra av henne i 12 timmar?!
Och även med hundvakt tappar vi då 2 veckor per månad med träningstid e t c..  

Och som sagt, en hel del saker kan man träna upp, utveckla o s v men en del egenskaper bara MÅSTE finnas...
Men nu blir hon sökhund hos Tullen istället om allt går enligt planen, de vill hitta rätt förare (vilket jag uppskattar) och detta tror de blir klart nån gång i Maj! Och detta tror jag blir ett ultimat liv - för RÖYA!!   

För hon kommer absolut vara saknad och detta beslut var faktiskt inte helt lätt, jag hoppades in i det sista att
L-testet skulle visa nåt jag inte sett tidigare...   
För Röya har varit en del av vår familj sedan hon var 8 veckor och vi älskar detta yrväder till hund!
Att se ens 4-åring rörd krama om "sin" hund för sista gången är inget man väljer lättvindigt kan jag lova...     
Ja, Röya åker nu till Anna då jag opererar handen igen på tisdag och sen väntar sjukskrivning och rehab..
Malletanten ska gå i tjänst med Veronica under tiden..   

Och snacka om att man lär sig vilka som är ens vänner när det stormar och krisar sig i livet -
STORT TACK till alla mina underbara vänner! Ingen nämnd och ingen glömd!   
Dock ett extra tack till er som ställer upp som hundvakter denna gång - Anna, Veronica & Malin - vet ej vad jag skulle göra utan er!!  

Och har fått ett par erbjudanden gällande ny hund - det tackar jag för men det kommer inte in nån ny hund förrän allt är klart med handoperation och Röya...
Och kommer heller aldrig mer chansa med valp då det gäller tjänstehund, men men man har ju då iaf lärt sig nåt av allt det här!

Funderade också länge och väl på att INTE kommentera det som hänt mellan mig och uppfödarklanen gällande Röya men nog är nog, nu behöver jag oxå pysa lite då inte heller jag kan gå och bara hålla käften MEN hädanefter så kan de snacka så mycket skit de bara orkar - och det tvivlar jag inte en sekund på att de kommer göra
 Men JAG har viktigare saker att fokusera på i livet, det stundar som sagt handoperation - och dessutom flytt till nya lägenheten!!

Och är det så att man inte gillar det jag skriver i min blogg - då kan man ju, eehh - låta bli att läsa?!
Ska dock påpeka att kennelpappan hållit en någorlunda mer neutral och vuxen ton i det hela och det tackar jag honom för!

Dessutom väntar under påsken ett besök hos de nya svärföräldrarna, tänk att man alltid är nervös inför sånt trots att man är "vuxen" nu!?     

Kommer nog ta en stund tills jag skriver blogg igen så jag passar på att avsluta med att i förväg önska er alla en riktigt  GLAD PÅSK!!                  

Ovido - Quiz & Flashcards