Alla inlägg under december 2014

Av Eva Glimmerdahl - 29 december 2014 13:25

Ja, det är väl dags att summera året och vilket händelserikt år det har varit, och som med allt i livet har det varit toppar och dalar!  

I våras var vi på familjesemester Mallorca, första gången knattarna flugit och varit utomlands, en härlig upplevelse för oss alla      , sen var vi hemma en vecka innan det bar av till Finland och FMBB där vi inspirerades av många duktiga ekipage och träffade både gamla och nya bekanta, sommaren gick åt jobb- och att packa!  
För dagen innan planet lyfte skrev vi ju papper på vår älskade koja i skogen och hit gick flyttlasset i slutet på augusti!    

I samma veva fick butterkakan flytta hem till P-a då det inte fungerade i vårt familjeliv och istället landade Zlatan hemma hos oss, en hund jag föll pladask för och OJ vilken höst vi haft!  

Han var ju färdig polishund då han kom så oerhört mycket har jag fått gratis när det gäller jobbet, riktigt lyxigt faktiskt!   
Dock saknade han framförgåendet men det körde vi in på ett par veckor och i slutet på September kördes han upp som min nya tjänstehund!  

Och han har ju trots allt aldrig tränat tävlingslydnad förut och även om vi har oerhört mycket jobb kvar innan vi slåss om de riktigt höga poängen  är jag galet stolt över att vi samlat 3 första priser och ett 2:a pris på 4 tävlingar, en tävling var vi ynkla 5 poäng ifrån med en nollad ruta... 3 av 4 tävlingar har vi dessutom stått på pallen och som en ytterligare bonus är vi nu uppflyttade till Klass 3!!  
Allt detta har vi åstadkomnmit på mindre än 4 månader!! Älskade hund!  

Kunde helt klart fått en sämre "come-back" på tävlingsbanorna efter ett par års uppehåll men riktigt roligt att vara "igång" igen och vi har flertalet månaders jobb framför oss då en hel del nytt ska läras in och en del gammalt ska läras om.. 
Tyvärr så fick vi strax innan jul ta det tunga beslutet att låta vår älskade malletant få somna in 
hon har haft besvär med andningsorganen, det har vuxit ut massa knölar på kroppen och hon hade ont och gränsen nåddes då hon inte kunde leka ens 15 minuter i skogen utan att bli sämre och behövde smärtstillande för att klara livet som sällskapshund! Denna underbara hund som stått vid min sida genom vått och torrt senaste 6 åren!
Sov gott älskade tant!   Du fattas oss!

Julen har spenderats hemmavid med nära och kära och tanken var att jag och Zlatan skulle gå på och börja jobba nyårsafton    men just nu dras jag med en redig virusinfektion i luftvägarna och efter 10 dagars antibiotika så har jag början till lunginflammation?!?!   
Varit galet mycket sjuk den här hösten men nu får man väl igen för alla gånger man blivit halvbra och sen kört på igen... SÅ just nu är jag hemma sjukskriven, nåt jag tycker är galet trist för nu när det iaf blivit vitt och vackert ute vill man ju ta en långpromenad i solen...
Men men, det är väl bara att vila ut skiten antar jag...  
Och ladda inför det nya året, med nya tag och nya mål  , avslutar med att önska er alla:
ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!!        

Av Eva Glimmerdahl - 8 december 2014 07:18

2:a advent har precis passerat och ute är det några plusgrader, grått och regn! Galet!
Jag behöver inte ha drivor med snö i månader men veckan runt jul & nyår får väldigt gärna vara vit!
Och jag gillar snö (i lagom mängd), det lyser upp ute och hundarna är renare då de kommer in..  
Och som nattarbetare är det tungt denna årstid, mörkt när man lägger sig och mörkt när man vaknar...
Nån som ÄLSKAR snö är Zlatan, hittade en snöhög från en ishall utomhus och han blir galen, hoppar, studsar och ålar omkring..  
Det stundar jul och jag ÄLSKAR julen!     
Speciellt sedan jag fick egna barn, huset är pyntat och det inväntas en riktig julgran!
Plastgranen har vi skänkt till välgörenhet men sambon hade önskemål om att när vi nu har vår egna koja i skogen så är det klart att vi ska ha en riktig gran! Han har helt enkelt inte insett att det bor två mallar i huset..   
Skämt å sido ska det bli mysigt med en riktig gran!

Och jag älskar att klä granen med barnen och till helgen är det Lucia och vi ska baka pepparkakor och lussekatter   (första gången jag ska göra egna lussekatter, har alltid avskytt saffran men från och med förra året tvärvände det och nu är jag "hooked" på lussekatter plötsligt    ... #livetmedpcos)
Sen ska grabbarna få sova hos Mormor & Morfar - TACK mamma för barnvakten  , då jag och sambon ska på julfest med raggarklubben!    
Ska bli galet roligt då vi festar ganska sällan och oftast är någon av oss nykter och kör men i år har jag fixat chaufför, barnvakt OCH hundrastare!   
Tack Matilda - vad skulle vi göra utan dig??   (Och Malin såklart, alla borde ha en lillasyster Malin i sitt liv..  )

Och jag har nyligen legat sjuk i nästan två veckor      men med årets sista tävling som stundar så är det bara att sätta fart och rocka på nu och vi har haft en svacka, speciellt med apporteringen   men NU börjar vi hitta formen igen så håll tummar & tassar att vi lyckas skrapa ihop ett till 1:a pris, skulle kännas gött!
Och vår älskade malletant börjar tyvärr bli krasslig...     
Växt ut konstiga knölar på kroppen (nybildningar, med andra ord tumörer men man tror de är godartade än så länge..) och hon har fått lite problem med luftvägarna, hostar och harklar sig betydligt mer än tidigare och har vid enstaka tillfälle haft lite jobbigt med andningen...  Nej, hon har INTE kennelhosta/tonsiller/noskvalster...

Hon har undersökts ordentligt hos veterinär, röntgat luftvägar/lungor e t c men de hittar inget så nu testar vi medicinering i ett par veckor och hoppas att hon svarar bra på det...  
För hon ska INTE lida!  
Och vi har tagit beslutet att INTE gå igenom en massa undersökningar e t c, vetten sa att nästa steg är att söva och gå ner i halsen med kamera o s v och nej, är man nästan 11 år så ska man slippa sånt!
Men håll tummarna för att hon funkar på medicinen, om inget annat får vi iaf ett par veckor till med vår älskade malletant!... Denna underbara hund som stått vid min sida, i vått och torrt, senaste 6 åren!  

Oj, nu vart det långt igen men jag ville kika in och önska er alla en riktigt god jul o s v..
Kommer självklart uppdatera med resultat efter tävlingen men i övrigt ser jag fram emot ledighet, jul och mys med familjen    , hundträning, umgås med mina underbara vänner   och bara må gött, ska verkligen satsa på återhämtning och njutning för snart är det nyår och då jävlar blir det nya tag!  

Men från oss alla, till er alla:
EN RIKTIGT GOD JUL!!!        


Skapa flashcards