Direktlänk till inlägg 2 maj 2014

Tiden går för fort!!

Av Eva Glimmerdahl - 2 maj 2014 20:23

När man har roligt?!   
Insåg att det var väldigt längesen jag bloggade och såg nu då jag loggade in att jag hade ett par kommentarer till förra inlägget - dock inte fått nåt mail om detta vilket jag borde fått så FÖRLÅT!   
Tycker verkligen det är superkul då ni tar er tid att lämna en kommentar så nu är de publicerade oxå!

Så vad har hänt sen i slutet på Januari?! - MASSOR naturligtvis!

Många frågar om Billy och vi jobbar på, en del frågar varför han inte är uppkörd ännu men kan bara svara att jag har inte bråttom?!
Jag HAR ju en fullt fungerande tjänstehund i bruk så att säga så vi tar tid på oss att lägga en bra grund!  
Han har trots allt inte varit hos oss i 6 mån ännu och som sagt, han kunde i princip ingenting - förutom att bitas - då han kom.. Nu ligger vi iaf på en nivå där vi kan köra ett klass 1 program i lydnaden   men i en tjänstehund behöver man flera delar än att bara klara en uppkörning så vi har testat lite personsök också, nåt jag tycker är kul och Billy tände till på alla cylindrar direkt!   

Vi har påbörjat lite spår, - ja, ni som känner mig vet att jag HATAR att spåra, tycker helt enkelt att det är trist..
Och ja, jag har haft duktig spårhund i händerna!
Men när det gäller nosaktivering så kör jag hellre sök eller uppletande MEN Billy eller "Butterkakan" som jag kallar honom, gillar att jobba så då får man offra sig för sin hund helt enkelt!   
Han behöver dessutom få "bränna ur sig lite" innan vi kör t e x ett lydnadsprogram så då är detta en bra aktivitet då det sker i lugn och ro...  

Billy är en väldigt intressant hund att träna då ju mer vi tränar desto mer saker får vi att jobba på helt enkelt   
Men tränar Mondioring med bästa Svante och vi har riktigt roligt, även om tyngdpunkten ligger på lydnad och kontroll och inte på själva skyddet för Billy biter riktigt hårt och bra, och är inte en hund som "behöver" en massa skyddsträning he he... Även om det garanterat skulle stå oftare på agendan om han fick välja..   

Sen har vi börjat träna för Affe Jannesson och nåt som var väldigt skönt för mig var hur lika Affe och Svante var i sitt sätt att träna och tänka (lite skillnader är det naturligtvis) men skönt för mig som sagt för då behöver inte jag försöka pussla ihop "två olika skolor" så att säga..

Och efter att ha kört ett första pass hos Affe och han sa typ: "vad är problemet, du har två pass kvar till uppkörning" så har vi börjat träna framförgåendet också he he..    

Sen har vi lite att jobba på vad gäller störning o s v men hoppet är vid liv och framförallt är Billy en hund som är riktigt rolig att träna, ger alltid 110% i ALLT han gör och jag som tyckte min förra mallehane var mycket ibland, herregud, det var ju bara förspel liksom!   
Men vi har också börjat konditionsträna och försöker bygga lite kropp på Billy som är väldigt tunn!  
Har han "alltid" varit och kan inte öka maten för mycket per mål, då kräks han bara upp det, det får liksom inte plats, utan han får flera gånger om dagen istället - precis som en valp..
Han fick stå på högenergifoder i två månader men la inte på sig ett enda gram?!  - Han fick dock mer energi men det behövs liksom inte längre..   
Då han kom till oss körde vi lydnad i typ 5 minuter - sen sov han gott en stund - den tiden är ju över kan man säga   ... 
(Och ja, han är avmaskad..)
Så nu äter han ca 1 kilo färskfoder om dagen så hoppas vi att det ska ge lite "kropp".. 
Oj, "mycket Billy blir det" - i övrigt då?!
Jo, livet rullar på, knattarna går i skolan och tränar mycket fotboll på fritiden , malletanten är pigg och glad   och jag tackar min lyckliga stjärna över min underbara sambo!  
Man vet att man "lyckats" när ens ex-make säger: "Christoffer är fan bra Eva, byt inte ut honom!"  

Personligen så har jag nyligen påbörjat medicinering för att hålla vikten i schack, ska då äta "normalt" och "av allt" men är galet trött och saknar tyvärr energi till att träna, men saknar ändå faktiskt både träning och träningsvärk.. Nåväl, det ger sig säkert!   
Och ska förtydliga att jag äter alltså inga bantningspiller utan medicineras för en störning i ämnesomsättningen
!
Närmast stundar TVÅ semesterresor för oss här i Maj, då vi jobbar hela sommaren istället..   
Jobbar ju varannan vecka så hinner ju ligga på stranden å käka glass med knattarna i vilket fall liksom.. 

I mitten på Maj drar jag, Christoffer och knattarna till Mallorca i 5 dagar - ska bli galet kul!
            

Knattarnas första utlandsresa och vår första utlandssemester som en familj!  

Och i slutet på Maj drar vi till Finland för FMBB 2014!
Eller "Belgar VM" som det också kallas, då ska vi njuta av härliga dagar vid arenan och bara tanka inspiration  
Dessutom åker vi och är både hund och barn lediga i Finland!! En sällsynt lyx faktiskt!    
Tänkte först ta med Butterkakan men då jag inte ska tävla kommer hans fem dagar mest bestå i att få ligga i bilen eller i bur på hotellrummet då jag vill SE så mycket som möjligt!
Tyckte inte det kändes så schysst så han får vara hos hundvakt så kan jag njuta med gott samvete istället!  

Men ingen av dessa resor hade varit möjliga utan våra fantastiska vänner & hundvakter - lillasyster Malin med sambon Micha som tar hand om malletanten och bästa P-A som tar sig an butterkakan, TACK, TACK, TACK! Vi är galet tacksamma att vi har er!!    
Nej, nu kvällsrastning och krypa i säng, imorgon startar vi dagen med en insats som fotbollsmorsa!     

 
 
Ingen bild

Margaretha

3 maj 2014 08:35

Spår som är sååå roligt, och kan varieras i det oändliga. Hittar du bara din startknapp, så kommer du älska spår. :)
Bra att du inte fortsatte med högenergi foder. Det bästa är ett väl sammansatt foder av mycket bra kvalitet. Håller tummarna nu att han lägger på sig av den mat du ger nu. Trevliga resor, njut av ledigheten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Glimmerdahl - 8 juli 2017 07:46

Livet svänger fort ibland och efter en tid så bestämde sig sambon och jag för att inte genomföra bröllopet utan istället gå skilda vägar.. Vi är dock fortfarande vänner och kommer fortsätta vara det👌, efter nästan 6 år tillsammans, samma ar...

Av Eva Glimmerdahl - 29 november 2016 23:08

Oj, har ju inte bloggat på månader! Detta har inte berott på att vi ligger på latsidan, nej nej, vi har hunnit med en hel del!    Det har varit turbulenta månader med vår lille dobbis, blockmongot rockar på och privat rusar det på i ett galet tempo, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 augusti 2016 22:09

  Som de flesta redan sett på Facebook har vi alltså blivit med valp och rasvalet denna gång har förvånat - och förfärat- många!     Briska´s Karat är en brun dobermann hane på 8 veckor som hämtades hem i måndags, vissa frågar om det var ett spon...

Av Eva Glimmerdahl - 7 juli 2016 22:14

Första helgen i Juli spenderades i Naestved i Danmark, på Danish Open som arrangeras av Mondioring Club Danmark av duktiga Jonas C och hans team - och vilket häftigt event de bjuder på!      Temat var "Ghost Town" och bjöd på en hel del klurigheter, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 juni 2016 20:53

    Bjuder på två bilder i denna blogg, den första är från dagens träning, fotograf Paula Seise, den sista är tagen med min mobilkamera i garaget på jobbet men demonstrerar tydligt det som summerar mitt kära blockmongo;den hysteriska men ändå t...

Ovido - Quiz & Flashcards