Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

Tjänstehund vs Sporthund!

Av Eva Glimmerdahl - 9 februari 2012 19:45

Ja, ni som hänger med på facebook vet ju att det blev en väldig diskussion då jag la ut ett tips om en Holländarhane till tjänst och det blev ist en diskussion huruvida jag kommer byta ut Röya eller inte!


Ska börja med att förtydliga att jag aldrig sagt att jag SKA byta ut Röya!
Jag har flaggat för att hon verkar inte riktigt ha det som krävs och min hundansvarige på jobbet är också väldigt skeptisk MEN att hon ska få tid och vi får se vad som händer!!    

 Röya är en underbar hund med massa energi    som jag HOPPAS ska bli tjänstehund!

Dock har hon inte riktigt de bitar i sitt "grundpaket" som man kunde önska!

Att det är ett lotteri att köpa valp då man vill ha tjänstehund kan ju de flesta av oss räkna ut eller hur!?

Och jag valde självklart valp efter de föräldrar jag gjorde då jag hoppades att just min valp skulle få vissa egenskaper, nu verkar det inte riktigt ha blivit så men jag anser inte att Röya är en SÄMRE hund för det!

MEN om hon inte utvecklar eller har de rätta egenskaperna jag vill ha i en tjänstehund så har hon inte!

Jag arbetar i ett annat klimat än tidigare och jag behöver en hund med lite tryck i!

Sen spelar det ingen roll om jag skulle jobba i Rosengård eller Arvidsjaur - jag vill hur som helst ha med mig en hund jag tror kan och kommer backa mig om en situation urartar!

 Sen spelar det ingen roll om det finns massa polishundar bakom en hund - det finns inga garantier för att just min hund blir en hund med massa tryck i eller hur!?


Och det är en VÄLDIG skillnad på att lära sig bita i en skyddsärm för att ta sig igenom en uppkörning och orka "stå pall" i en riktigt jobbig situation!
Finns allt för många historier om tjänstehundar som inte orkar med då det skiter sig och kollegor som på grund av det hamnar på sjukhus - och hundarna med!  

Nu är detta lyckligtvis inget som sker varje vecka men varje historia är en historia för mycket!


Att ha inställningen "man får ta det man har och jobba med det" köper jag fullständigt - om jag "bara" ska ha hunden som familjemedlem och tävlingskamrat!


MEN nu ska jag ha hunden i tjänst!!

Och jag tillhör INTE den skara hundförare som glider runt och anser att deras hundar är de värsta bestar som finns bara för att de klarat ett väktarhundsprov!!   

Jag försöker alltid se mina hundar för vad de är - både bra & dåligt!!


Det är en av de trista saker man måste vara beredd på att klara av om man ska jobba som hundförare -just detta:
Kanske min underbara älskade hund faktiskt inte är kvalificerad för jobbet!?   
Jag kanske får den tävlingskarmat jag drömt om!? - Utan tvekan!!
Får jag den tjänstehund jag drömmer om?! - Tveksamt....


MEN enligt uppfödarna så kom inte "krutet" i mamma och mormor förrän i 2 -års åldern och därför kommer inte heller Röya testas förrän hon fyllt 2 år!   


Jag kommer ge Röya minst ett år att utvecklas och växa och sen får vi se för om hon INTE skulle utvecklas på rätt sätt - vilket jag innerligt hoppas och det var ju därför jag köpte henne - men om hon inte utvecklas som jag hoppas så kommer hon inte heller få genomföra något L-test då min hundansvarige inte kommer släppa iväg någon hund han inte tror pallar med jobbet!


Tror jag hon fixar ett L-test?! JA! Tror jag hon skulle fixa en uppkörning?! JA!
Tror jag hon kommer stå pall om det skiter sig i en verklig situation?! Tveksam...  


Men Röya har en massa andra positiva egenskaper - bland annat är hon oslagbar på uppletande i olika miljöer!   
En riktig lycka och fröjd att se hur hon drar fram som en tromb utan att fundera över hala, vickande underlag e t c!
Hade hon INTE varit miljöstark heller kanske beslutet hade varit lättare att ta!


För tro mig - OM jag blir tvungen att ta beslutet att flytta på Röya - så kommer det på inget sätt ske lättvindigt då jag och knattarna älskar vår Röya och hoppas innerligt att det ska bli som jag hoppas!

 Och hur jag skulle delge det till lille 4-åringen här hemma vill jag inte behöva fundera över då Röya är hans stora kärlek i livet!   


Nån undrar om jag inte kan behålla Röya även om jag inte har henne i tjänst och jag kan säga att jag kommer göra allt jag kan för att det ska bli en bra tjänstehund av Röya men om hon ej blir tjänstehund kommer jag mest troligt inte kunna behålla henne för då får hon inte vara med på jobbet och jag har då inte hjärta till att låta en hund ligga hemma själv i 12 timmar och skaffa hunddagis/matte då jag jobbar borta varannan vecka känns varken ok eller genomförbart ekonomiskt...  


Men innan det är dags för några beslut över huvudtaget så ska vi fortsätta träna, mysa och bara njuta av livet ihop!!  
Och håll nu tummar & tassar för att min lilla ludna cirkusloppa utvecklas på rätt sätt!
Och de som har behov av att diskutera mig och mina hundar är varmt välkomna på en kaffe!   

I övrigt är livet riktigt gött just nu
,   hundträningar och knattemys   lediga veckan och jobbveckan blir man bortskämd av kärleken! Ja, vi träffas naturligtvis under lediga veckan också!

Och en annan kul grej är på gång också men det tar jag i nästa inlägg!    
Puss & Kram på er alla därute!  


 
 
Ingen bild

Asta

9 februari 2012 20:53

Njut av hundträning och knattemys. Gör det du måste!
Mina hobbyhundar får vara vad dom vill. Min tjänstehund måste funka!

Kram

 
Ingen bild

Helen & Maxa

9 februari 2012 20:53

Jag förstår dig helt och fullt och håller med. Hoppas verkligen att Röya blir den tjänstehund du vill ha:)

 
Ingen bild

Mange

10 februari 2012 07:42

Hoppas det löser sig med din hund!! Men vad är det för "krut" som skulle finnas i hennes mor?! Hon klarade ju inte ens mentaltesten. Pappan till din valp klarade sig precis på mentaltesten. För att ha större chans att en valp kan bli tjänstehund bör man köpa efter starkare föräldrar än din valp:)

 
Ingen bild

Liv

25 februari 2012 08:37

De som avlar är väl medvetna om att ett test är en timme under en dag i hundens liv. Om man ska se till avel, så gör man bättre i att se helheten på kullen snarare än individ. I kullen finns den genetiska bredden. Dessutom är ett test en bedömning som kan ändras om man testar om. Jag har själv råkat ut för detta på Ltest då jag hade en hund som bedömdes som oförmögen att genomföra ett spår, farlig ocg borde avlivas. Hunden testades senare om på +3 och har gått som tjänstehund i fem år, så här långt. I kullen som Röya kommer ur finns flera hundar som sålts för tjänst. Min egen hane skulle också platsa som tjänstehund, men jag har inga ambitioner att sälja honom. Han kommer nämligen också att bli en bra tävlingshund.Det fungerar alldeles utmärkt att tävla med en tjänstehund, vilket det finns ett flertal bevis på. Blacknecks Garbo, Lei-Anns Ture, Lei-Anns Åskar och Lindjax Akita är bara några. Akita är för övrigt mormor till Rkullen. Vad gäller Hkullen så har jag en tik ur den kullen. Det är en bra och jämn kull, där flera hundar klarat Ltest med bra resultat.

 
Ingen bild

Elin

29 februari 2012 00:25

De säkraste kortet är och skaffa en godkänd unghund till tjänst om man behöver ha en hund i sitt arbete!

 
Ingen bild

Pia

20 mars 2012 13:50

Om du håller på med hundar och skall ha hund i tjänst borde du väl veta att dådkraften kommer sist hos en hund.
Att tro att en hund har så mkt pondus att de skulle stå imot ett ev överfall i så unga år borde väl du ändå då fatta att dem inte gör. Förövrigt kan man träna fram mod o dådkraft. Har sett flera hundar som alls ingen dådkraft har haft på Mh vid 1½ års ålder men ändå har det blivit tjänstehundar hos polisen som övervakningshundar.
Träna du din hund att växa med sin uppgift, kommer det säkerligen bli en bra tjänstehund. Så länge hunden är social och är miljöstark och har bra kamplust så finns det hopp.

 
Ingen bild

Lars

12 maj 2012 16:08

Hm en hund är för tuff, men den verkar verkar fungera utmärkt med en annan förare.. en annan unghund saknar mod...jag som uppfödare skulle inte sälja en hund till en sådan förare,,då får man garanterat tillbaka hunden av det ena eller andra skälet, antingen för mycket hund eller för lite,eller så pallar inte hunden metoder och burliv, har man sett dig träna så förstår man att det blir problem, oavsett hund, kanske dags för en ny bana, utan hundar som ständigt omplaceras för än den ena än det andra.

 
Ingen bild

Lars

12 maj 2012 16:59

Läste lite mer på olika bloggar och måste försvara dig mot uppfödare, trots att jag tillhör den skaran, har man en uppfödning med stor volym då kan man inte vara så kräsen på köpare, det säger sig själv, inget att hänga läpp för efteråt, själv skulle jag aldrig sälja en hund till en person som jag inte är duktig och omplacerar den ena hunden efter den andra av olika orsaker, för mycket eller för lite,inget funkar, det visar inställningen till hundar, ger en fingervisning om kunskapsnivån, öppen för alla att värdera, säljer man då inte bara en hund utan två till en person, då kan man knappast bli förvånad, vi har inte större volym på uppfödningen än att vi kan välja valpköpare, vilket innebär att omplaceringar är sällsynta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Glimmerdahl - 8 juli 2017 07:46

Livet svänger fort ibland och efter en tid så bestämde sig sambon och jag för att inte genomföra bröllopet utan istället gå skilda vägar.. Vi är dock fortfarande vänner och kommer fortsätta vara det👌, efter nästan 6 år tillsammans, samma ar...

Av Eva Glimmerdahl - 29 november 2016 23:08

Oj, har ju inte bloggat på månader! Detta har inte berott på att vi ligger på latsidan, nej nej, vi har hunnit med en hel del!    Det har varit turbulenta månader med vår lille dobbis, blockmongot rockar på och privat rusar det på i ett galet tempo, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 augusti 2016 22:09

  Som de flesta redan sett på Facebook har vi alltså blivit med valp och rasvalet denna gång har förvånat - och förfärat- många!     Briska´s Karat är en brun dobermann hane på 8 veckor som hämtades hem i måndags, vissa frågar om det var ett spon...

Av Eva Glimmerdahl - 7 juli 2016 22:14

Första helgen i Juli spenderades i Naestved i Danmark, på Danish Open som arrangeras av Mondioring Club Danmark av duktiga Jonas C och hans team - och vilket häftigt event de bjuder på!      Temat var "Ghost Town" och bjöd på en hel del klurigheter, ...

Av Eva Glimmerdahl - 10 juni 2016 20:53

    Bjuder på två bilder i denna blogg, den första är från dagens träning, fotograf Paula Seise, den sista är tagen med min mobilkamera i garaget på jobbet men demonstrerar tydligt det som summerar mitt kära blockmongo;den hysteriska men ändå t...

Ovido - Quiz & Flashcards